ዱግናድ (ወፈራ ዝግበር ስራሕ)

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

De fleste deltakere vil kjenne til dugnad i en eller annen form. Dugnad i storfamilien eller i naboskapet er kanskje noe de har vært med på. Vil dugnad i f. eks. barnehagen eller i borettslaget oppleves like forpliktende og selvfølgelig? Hva skal til for at man skal føle seg forpliktet? Kan deltakelse i dugnad føre til at man knytter nye kontakter og får et større nettverk?

Se filmen

Videoen består av ti klipp som illustrerer dugnadsarbeid. De første seks klippene viser vanlige dugnadsoppgaver: barn og voksne som raker en hage, mennesker som plukker søppel og planter blomster, og et klipp fra et loppemarked. Deretter vises klipp av vafler med syltetøy og kaffe i pappkopper, som er typisk norsk dugnadsmat. Videoen avsluttes med to klipp av et par som maler bord sammen, og en gjeng som gir hverandre high fives etter å ha satt opp en vegg i fellesskap.

Forslag til spørsmål

Har dere dugnad, eller noe som ligner, i ditt hjemland?
Hva er positivt med dugnad?
Har du vært på dugnad? Hva gjorde dere?

Snakk sammen

Selv om dugnad i utgangspunktet er frivillig, vil de fleste føle seg forpliktet til å delta. Det blir også forventet at en deltar.
Vil det snakkes om de som ikke deltar? På hvilken måte? Hva om det er de samme som ikke stiller opp hver gang? Snakk om konsekvenser ved ikke å delta i et slikt fellesskap (snakk, utenforskap, manglende tilhørighet i lokalmiljøet, manglende integrering osv.)

Diskuter om disse konsekvensene også gjelder for andre arenaer (f. eks. oppmøte på foreldremøter, følge barn på fritidsaktiviteter, sosiale tilstelninger på jobb osv.)

Tips til undervisninga

Dei fleste deltakarane vil kjenne til dugnad i ei eller anna form. Kanskje har dei vore med på dugnad i storfamilien eller nabolaget. Vil ein dugnad til dømes i barnehagen eller burettslaget kjennest like forpliktande og sjølvsagt? Kva skal til for at ein skal kjenne seg forplikta? Kan ein knyte nye kontaktar og få eit større nettverk ved å delta på dugnad?

Sjå filmen

Videoen er sett saman av ti klipp som illustrerer dugnadsarbeid. Dei første seks klippa viser vanlege dugnadsoppgåver: barn og vaksne som rakar ein hage, menneske som plukkar søppel og plantar blomstrar, og eit klipp frå ein loppemarknad. Deretter blir det vist klipp av vaflar med syltetøy og kaffi i pappkoppar, som er typisk norsk dugnadsmat. Videoen blir avslutta med to klipp av eit par som målar bord saman, og ein gjeng som gir kvarandre «high fives» etter å ha sett opp ein vegg i fellesskap.

Framlegg til spørsmål

Har de dugnad, eller noko som liknar, i heimlandet ditt?
Kva er positivt med dugnad?
Har du vore på dugnad? Kva gjorde de der?

Snakk saman

Sjølv om dugnad i utgangspunktet er frivillig, vil dei fleste kjenne seg forplikta til å delta. Det blir òg venta at ein deltek.
Blir det snakka om dei som ikkje deltek? På kva måte? Kva om det er dei same som ikkje stiller opp kvar gong? Snakk om konsekvensane ved å ikkje delta i ein slik fellesskap (snakk, utanforskap, mangel på tilhøyrsle i lokalmiljøet, manglande integrering o.a.)

Diskuter om desse konsekvensane òg gjeld for andre arenaer (til dømes å gå på foreldremøte, følgje barn på fritidsaktivitetar, vere med på sosiale samkomer på jobb, osv.).

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om omgangsformer i det norske samfunnet og om hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

ነዛ ፊልም ርኣያ

ዱግናድ (ወፈራ ዝግበር ስራሕ)

Fire personer raker løv. Dette er en typisk oppgave når det er dugnad i borettslaget. Foto
GettyImages

ብዱግናድ ዝግበር ስራሕ ብዘይ ክፍሊት ዝስራሕ’ዩ። እቲ ብዱግናድ ዝግበር ስራሕ ብሓባር ዝካየድ’ዩ። ብዱግናድ ዝግበር ስራሕ ኣብ ጕጅለታት ኰነ ኣብ ማሕበራት ልሙድ’ዩ። ንኣብነት ብማሕበር ኣብ ዝውነን መንበሪ ኣባይቲ፡ ኣብ እዋን ጽድያ፡ ድሕሪ ናይ ክረምቲ እዋን እቶም ነበርቲ ብሓባር ከባቢኦም ጽፉፍ ንምግባር ብዱግናድ ዝግበር ስራሕ ይሳተፉ እዮም። ኣብ ሓያሎ መውዓሊ ሕጻናት ወለዲ ኣብ ዓመት ሓንሳብ ወይ ብርክት ዝበለ ግዜ ብዱግናድ ንምስራሕ ይእከቡ እዮም። ምናልባት መጻወትታት ምሕጻብ የድልዮ ይኸውን፡ ወይ ኣብ ግዳም ዝርከብ ቦታታት ንምጽጋን።

ብዙሓት ኣብ ኖርወይ ዝርከቡ ቈልዑ ኣብ ዝተወደበ ናይ ነጻ ግዜ ንጥፈታት ይካፈሉ እዮም። መብዛሕትኡ’ቲ ንጥፈታት ከኣ በቶም ወለዲ ብወለንታ ብዝግበር ስራሕ’ዩ ዝምራሕ። ንኣብነት ወለዲ ነቲ ማሕበር ዝኸውን ገንዘብ ንምርካብ ሎፐማርኬድ (መሸጣ ኣቕሑ/ክዳን ካብ ገዛ ገዛ ዝተኣከበ) ምድላው ወይ ባህላዊ መደባት ከዳልው ይኽእሉ።

ብዱግናድ ኣብ ኖርወይ ልሙድ’ዩ። እቶም ዝብዝሑ ኣብ ዓለም ሓረስቶት ሕብረተሰብ ተመሳሳሊ ልምዲ ኣሎዎም።

ኣብ 2004 እታ ዱግናድ ትብል ቃል ናይቲ ዓመት ሃገራዊት ቃል ኖርወይ ተረቝሓ።

Et bilde tatt ovenfra. Vi ser en sofa og sofastoler. På bord er det plassert tallerkener, kopper og kar. Bildet er fra et loppemarked.
GettyImages

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ብዛዕባ ዱግናድ እንታይ ይስምዓካ፧ ብዛዕባ ዱግናድ ኣቐዲምካ ትፈልጥ ኔርካዶ፧
  • ኣብ ኖርወይ ብዱግናድ ኣብ ዝግበር ስራሕ ንምስታፍ ተዓዲምካ ትፈልጥዶ፧
  • ገለ ጕጅለታትን ማሕበራትን ኣብ ክንዲ ዱግናድ ስራሕ ትሳተፍ ዝተወሰነ ገንዘብ ክትከፍል ዘኽእለካ ኣሰራርሓ ኣሎወን። ብዛዕባ’ዚ እንታይ ትብል፧

ሰኑይ መዓልቲ’ዩ። ክልተ ኣቦታት ንደቆም ክወስዱ ኣብ መውዓሊ ሕጻናት ተራኺቦም። ብዛዕባ’ቲ ኣብ ቀዳመ ሰንበት ኣብቲ መውዓሊ ሕጻናት ዝነበረ ዱግናድ ስራሕ ተዛራሪቦም።
ሄንሪክ፡ እንደገና ምርኻብና ደስ ይብለኒ! ኣዝዩ ብዙሕ ኢና ኣሳሊጥና ኣብቲ ናይ ዱግናድ ስራሕ። እቲ ሓድሽ መጻወቲ ክፍሊ ቈልዑ ኣዝዩ ጽቡቕ ኮይኑ!
ኣርነ፡ እወ፡ ብኸምዚ መንገዲ ሓቢርካ ምዕያይ ጽቡቕ’ዩ። ወለዲ ትሩልስ ግን ዱግናድ ስራሕ ክህሉ ኸሎ ፈጺሞም ኣይመጽኡን’ዮም።
ሄንሪክ፡ ኣነ’ውን ነዚ ኣስተብሂለሉ’ለኹ። ሽሕ’ኳ ብዱግናድ ዝግበር ስራሕ ብድሌት እንተዀነ ከምዚ ምግባር ጽቡቕ ኣይኮነን።
ኣርነ፡ እወ። ሓደ ሓደ እዋን ክጥዕም ከም ዝይክእል ዝርድኣኒ’ኳ እንተዀነ ኵሉ ሳዕ ክኸውን ከሎ ግን እንድዒ . . .፧
ሄንሪክ፡ ህምም። ትሩልስ ልክዕ ከምቶም ካልኦት ቈልዑ ነቲ መጻወቲ ክፍሊ ከም ዝጥቀመሉ ርግጸኛ እየ።

  • ብዛዕባ እዚ ኣብ ላዕሊ ዘሎ ኵነታት ተዘራረቡ። ስለምንታይ እዮም ሄንሪክን ኣርነን ከምዚ ዓይነት መልሰትግባር ዘርእዩ ዘለው፧
    ኣብ ዱግናድ ዘይምስታፍ እንታይ ሳዕቤን ክህልዎ ዝኽእል ይመስለካ፧
GettyImages

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ብወፈራ ዝፍጸም ስራሕ እንታይ እዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ኣብ መውዓሊ ሕጻናት ብወፈራ ልሙዳት ዝትግበሩ ስራሓት እንታይ እዮም፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ከም ልሙድ ብወፈራ ዝግበር ስራሕ ዘዳልዎ መን'ዩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ብወፈራ ወለንታዊ ስራሕ ብፍላይ ልምዲ ኣብ ኖርወይ ድዩ፧

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ኣብ 2004 እዛ ዱግናድ/ወፈራ ትብል ቃል ሃገራዊ ቃል ኖርወይ ተባሂላ ተረቚሓ።
መብዛሕትኡ ንቈልዑ ዝግበር ናይ ዕረፍቲ ግዜ ንጥፈታት ወለዲ ብወለንታኦም ዘካይዱዎ እዩ።
ብወፈራ ዝፍጸም ስራሕ ኣብ ትካላትን ደሞዝ ኣብ ዝኽፈሎ ናይ ስራሕ ቦታታትን ልሙድ እዩ።
ብወፈራ ኣብ ዝፍጸም ስራሕ ብዝሰራሕካዮ ሰዓታት ደሞዝ ትረክብ ኢኻ።
ብዙሓት ናይ ኣባይቲ ማሕበራት ድሕሪ ሓጋይ/ቈራሪ ወርሓት ከባቢኦም ንምጽራይ ወፈራ የካይዱ።

ቅኑዕ ስእሊ ምረጽ

ኣየናይ ኣሳእል'ዩ ብወፈራ ንዝፍጸም ዕማም ዘርኢ፧ ብዙሕ መልስታት ምሃብ ይከኣል እዩ።