ዱግናድ

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

De fleste deltakere vil kjenne til dugnad i en eller annen form. Dugnad i storfamilien eller i naboskapet er kanskje noe de har vært med på. Vil dugnad i f. eks. barnehagen eller i borettslaget oppleves like forpliktende og selvfølgelig? Hva skal til for at man skal føle seg forpliktet? Kan deltakelse i dugnad føre til at man knytter nye kontakter og får et større nettverk?

Se filmen

Videoen består av ti klipp som illustrerer dugnadsarbeid. De første seks klippene viser vanlige dugnadsoppgaver: barn og voksne som raker en hage, mennesker som plukker søppel og planter blomster, og et klipp fra et loppemarked. Deretter vises klipp av vafler med syltetøy og kaffe i pappkopper, som er typisk norsk dugnadsmat. Videoen avsluttes med to klipp av et par som maler bord sammen, og en gjeng som gir hverandre high fives etter å ha satt opp en vegg i fellesskap.

Forslag til spørsmål

Har dere dugnad, eller noe som ligner, i ditt hjemland?
Hva er positivt med dugnad?
Har du vært på dugnad? Hva gjorde dere?

Snakk sammen

Selv om dugnad i utgangspunktet er frivillig, vil de fleste føle seg forpliktet til å delta. Det blir også forventet at en deltar.
Vil det snakkes om de som ikke deltar? På hvilken måte? Hva om det er de samme som ikke stiller opp hver gang? Snakk om konsekvenser ved ikke å delta i et slikt fellesskap (snakk, utenforskap, manglende tilhørighet i lokalmiljøet, manglende integrering osv.)

Diskuter om disse konsekvensene også gjelder for andre arenaer (f. eks. oppmøte på foreldremøter, følge barn på fritidsaktiviteter, sosiale tilstelninger på jobb osv.)

Tips til undervisninga

Dei fleste deltakarane vil kjenne til dugnad i ei eller anna form. Kanskje har dei vore med på dugnad i storfamilien eller nabolaget. Vil ein dugnad til dømes i barnehagen eller burettslaget kjennest like forpliktande og sjølvsagt? Kva skal til for at ein skal kjenne seg forplikta? Kan ein knyte nye kontaktar og få eit større nettverk ved å delta på dugnad?

Sjå filmen

Videoen er sett saman av ti klipp som illustrerer dugnadsarbeid. Dei første seks klippa viser vanlege dugnadsoppgåver: barn og vaksne som rakar ein hage, menneske som plukkar søppel og plantar blomstrar, og eit klipp frå ein loppemarknad. Deretter blir det vist klipp av vaflar med syltetøy og kaffi i pappkoppar, som er typisk norsk dugnadsmat. Videoen blir avslutta med to klipp av eit par som målar bord saman, og ein gjeng som gir kvarandre «high fives» etter å ha sett opp ein vegg i fellesskap.

Framlegg til spørsmål

Har de dugnad, eller noko som liknar, i heimlandet ditt?
Kva er positivt med dugnad?
Har du vore på dugnad? Kva gjorde de der?

Snakk saman

Sjølv om dugnad i utgangspunktet er frivillig, vil dei fleste kjenne seg forplikta til å delta. Det blir òg venta at ein deltek.
Blir det snakka om dei som ikkje deltek? På kva måte? Kva om det er dei same som ikkje stiller opp kvar gong? Snakk om konsekvensane ved å ikkje delta i ein slik fellesskap (snakk, utanforskap, mangel på tilhøyrsle i lokalmiljøet, manglande integrering o.a.)

Diskuter om desse konsekvensane òg gjeld for andre arenaer (til dømes å gå på foreldremøte, følgje barn på fritidsaktivitetar, vere med på sosiale samkomer på jobb, osv.).

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om omgangsformer i det norske samfunnet og om hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

ፊልሙን ይመልከቱ

ዱግናድ

Fire personer raker løv. Dette er en typisk oppgave når det er dugnad i borettslaget. Foto
GettyImages

ዱግናድ ክፍያ የሌለው የበጎ ፈቃድ አገልግሎት ነው፡፡የዱግናድ ማህበረ ሰብ ጥረት ነው፡፡ይህ በክለቦች እና በማሕበራት ውስጥ የተለመደ አይነት ሥራ ነው፡፡ቤቶችን ለመሥራት ትብብር፣ለምሳሌ የአካባቢው ነዋሪዎች ክረምቱ ወጥቶ ጸደይ ሲሆን አካባቢያቸውን በህብረት ለማጽዳት በዱግናድ መንፈስ ተሳትፎ ያደርጋሉ፡፡በብዙ መዋእለ ሕጻናት ውስጥ ብዙ ወላጆች በአመት ለአንድ አሊያም ለብዙ ጊዜያት በዱግናድ መገናኘት የተለመደ ነገር ነው። የቆሸሹ የመዋዕለ ሕጻናቱን አሻንጉሊቶች ያጥባሉ አሊያም ከቤት ውጪ ለተበላሹ ነገሮች ጥገናዎችን ያደርጋሉ፡፡

በኖርዌይ ውስጥ ብዙ ልጆች በተደራጀ የመዝናኛ አንቅስቃሴ ይሳተፋሉ፣ እነዚህ እንቅስቃሴዎችም ወላጆች በበጎ ፈቃድ እንዲከናወን ያደርጋሉ፡፡ ለምሳሌ፡ ወላጆች ያገለገሉ ወይንም የማይፈለጉ ነገሮችን በቅናሽ በመሸጥ አሊያም የተለያዩ የባሕላዊ ዝግጅት መርሃግብሮችን በማዘጋጀት ለማሕበሩ የድጋፍ ማሰባሰብ ያደርጋሉ፡፡

በኖርዌይ ዱግናድ (የበጎፈቃድ አገልግሎት) የቆየ ልማድ ነው። በመላው ዓለም በሚገኙ አብዛኛዎቹ አርሶ አደር ማሕበረሰቦች ዘንድ ተመሳሳይ ልማድ አለ።

በ 2004 ዓ.ም. “ዱግናድ” የሚለው ቃል ኖርዌይ ውስጥ ብሔራዊ ቃል ሆኖ ተመርጧል።

Et bilde tatt ovenfra. Vi ser en sofa og sofastoler. På bord er det plassert tallerkener, kopper og kar. Bildet er fra et loppemarked.
GettyImages

ኣብራችሁ ተወያዩ

  • ስለ ዱግናድ ምን ታስባላችሁ? ይህንን ልምድ ከዚህ ቀደም ታውቁታላችሁን?
  • በኖርዌይ በዱግናድ ውስጥ እንድትሳተፉ ግብዣ ቀርቦላችሁ ያውቃልን?
  • አንዳንድ ክለቦች እና ማህበራት በዱግናድ ውስጥ በአካል ተሳትፎ ማድረግ የማይችሉትን ሰዎች የተወሰነ ክፍያ በመክፈል በገንዘባቸው ተሳትፎ ማድረግ የሚችሉበትን ስርአት ዘርግተው ተግባራዊ አድርገዋል። ስለዚህ ነገር ምን ታስባላችሁ?

ዛሬ ሰኞ ነው፡፡ ሁለት አባቶች ልጆቻቸውን ከመዋዕለ ሕጻናት እየወሰዱ ነው። በሳምንቱ መጨረሻ በመዋዕለ ሕጸናቱ ስለ ነበረው ዱግናድ እየተጫወቱ ነው።

ሄንሪክ፡ በድጋሚ ስለተገናኘን ደስ ብሎኛል! ያከናወነውን ስራ ብዛት በጣም የሚያስገርም ነው፡፡ አዲሱ የመጫወቻ ቤት በጣም ቆንጆ ሆኗል።

አርኔ፡ አዎን፡ እንደዚያ በጋራ መስራት በጣም መልካም ነው፡፡ነገር ግን የትሩልስ ቤተሰቦች በዱግናድ አይሳተፉም።

ሄነሪክ፡ እኔም አለመገኘታቸውን አስተውያለሁ። የበጎ ፈቃድ አገለግሎት ቢሆንም፡ እንዲህ ማድረግ ጥሩ አይመስልም።

አርኔ፡ አዎን በእርግጥ አንዳንድ ጊዜ ሁኔታዎች ላይመች እንደሚችል እረዳለሁ፣ ነገር ግን ሁሉም ቀን የማይመች ………?

ሄነሪክ፡ ሕምም… በእርግጠኝነት ትሩልስ በመጫወቻ ቦታ እንደሌሎቹ ልጆች እኮ ይጫወት ይሆናል።

  • እስቲ ከላይ ስላለው ሁኔታ ተነጋገሩ። ሄነሪክ እና አርኔ እንዲህ የተሰማቸው ለምንድነው?
  • በዱግናድ ውስጥ ተሳትፎ አለማድረግ ምን አይነት መዘዝ ሊያስከትል ይችላል ብላችሁ ታስባላችሁ?
GettyImages

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

ዱግናድ ምንድነው ?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

በመዋዕለ ሕጻናት ውስጥ ያለው አይነተኛ የዱግናድ ስራ ምንድነው?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

በመሰረቱ ዱግናድን የሚያደራጀው ማነው?

ትክክለኛውን መልስ ይምረጡ

ዱግናድ በኖርዌይ ብቻ የሚገኝ ክስተት ነውን?

ትክክል ወይንም ስህተት የሆነውን ይምረጡ

መግለጫዎቹን ያንብቡ:: ትክክል የትኛው ነው? ስህተት የትኛው ነው?

በ 2004፡ "ዱግናድ" የሚለው ቃል የኖርዌይ ብሔራዊ ቃል ሆኖ ተመርጦ ነበር፡፡
ብዙዎቹ የሕጻናት የመዝናኛ ፕሮግራሞች ዱግናድን መሰረት አድርገው በወላጆች የሚካሄዱ ናቸው፡፡
ዱግናድ በስራዎች ውስጥ እና በክፍያ በሚሰሩ የስራ ቦታዎች ውስጥ መደበኛ የሆነ አሰራር ነው፡፡
ሰዎች በዱግናድ ውስጥ በሚያሳልፉት ሰአት ክፍያ ይፈጸምላቸዋል፡፡
ብዙ የጋራ መኖሪያ ቤቶች ከክረምት በኋላ ግቢያቸው እና አካባቢያቸው ያማረ ይሆን ዘንድ ዱግናድ አላቸው፡፡

ትክክለኛውን ምስል ይምረጡ

የትኛው ምስል የተለመደውን ዱግናድ ያሳያል፡ ከአንድ በላይ ምስል መምረጥ ይችላሉ፡፡