المساواة والتكافؤ

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I de første tre klippene ser vi mennesker av forskjellige kjønn og hudfarger jobbe sammen på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som utfører samme aktivitet: de jobber på PC, gjør husarbeid og lager mat med barna. Deretter ser vi en liten jente som leser en bok, og en liten gutt som leser en bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoriteter, rullestoltennis, tegnspråk og pride-feiring.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du når du hører ordet likestilling? Hva tenker du når du hører ordet likeverd? Er de forskjellige?
Kan du komme på noen eksempler på likestilling? Kan du komme på noen eksempler der du har sett at mennesker ikke har blitt likestilt?
Hvem har ansvar for å sørge for et likestilt samfunn i Norge? Hva kan de gjøre for å oppnå likestilling?
Hva burde man gjøre for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Hva burde man ikke gjøre?
Synes du likestilling og likeverd er viktig? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Samtalestarter 1

Moren: Å mor, se på dette bildet jeg fant da jeg kikket gjennom de gamle fotoalbumene!
Bestemoren: Ja, dette er tatt 8. mars da du var et par år gammel. Jeg gikk i kvinnetoget, og du var selvsagt med i barnevogna. Se den fine plakaten – Lik lønn for likt arbeid!
Moren: Ja, det var den gang. Det har heldigvis skjedd mye siden da. Kvinnenes rettigheter her hos oss er jo mye bedre nå enn før, men det er fortsatt en vei å gå.
Datteren: Hvorfor i all verden gikk dere i tog? Det er vel en selvfølge at kvinner og menn har samme rettigheter!?

Samtalestarter 2

Bestemoren: Jeg var en tur i sentrum i dag. Vet dere hva jeg så? To damer kysset hverandre midt på fortauet. Jeg tror de var kjærester!
Moren: Det var de sikkert. Det er jo mange mennesker av samme kjønn som er kjærester. Bare tenk på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemoren: Ja, de ja. Men de jo så hyggelige.
Datteren: Hva er det som er så spesielt med det da?

Hvordan har synet på homofile endret seg over tid, tror du?

Snakk sammen

Diskuter gjerne begrepene likestilling og likeverd. Er dette begreper som er kjent og aktuelle i deltakernes hjemland? På hvilken måte?

Eksempler på betydningen av likestilling: Samfunnet tilrettelegger for alle (f. eks. for blinde eller mennesker i rullestol). Informasjonsmateriell oversettes slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trossamfunn bør få økonomisk støtte. Alle individer har rett til å leve et godt liv med aksept for den man er.

Stikkord til spørsmålet om arbeid utenfor hjemmet: økonomi, bruke evner, utnytte ressursene i samfunnet, selvstendighet, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante temaer å snakke om rundt spørsmålet om deltidsstillinger: pensjon, inntekt, selvstendighet, tilstedeværelse i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I dei første tre klippa ser vi menneske av forskjellige kjønn og hudfargar jobbe saman på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som gjer det same: jobbar på PC, gjer husarbeid og lagar mat med barna. Deretter ser vi ei lita jente som les ei bok, og ein liten gut som les ei bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoritetar, og vi ser rullestoltennis, teiknspråk og pride-feiring.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du når du høyrer ordet likestilling? Kva tenkjer du når du høyrer ordet likeverd? Er dei to omgrepa forskjellige?
Kan du gje døme på likestilling? Kan du gje døme på situasjonar der du har sett at menneske ikkje har vore likestilte?
Kven har ansvar for eit likestilt samfunn i Noreg? Kva kan dei gjere for å oppnå likestilling?
Kva burde ein gjere for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Kva burde ein ikkje gjere?
Synest du likestilling og likeverd er viktig? Kvifor? Kvifor ikkje?

Samtalestartar 1

Mora: Mor, sjå på dette biletet eg fann då eg bladde gjennom dei gamle fotoalbuma!
Bestemora: Ja, dette biletet blei teke 8. mars då du var eit par år gamal. Eg gjekk i kvinnetoget, og du var sjølvsagt med i barnevogna. Sjå den fine plakaten – Lik løn for likt arbeid!
Mora: Ja, det var den gongen. Det har heldigvis skjedd mykje sidan då. Kvinner sine rettar er jo mykje betre her hos oss no enn tidlegare, men det står framleis ein del att.
Dottera: Kvifor i all verda gjekk de i tog? Det er då vel sjølvsagt at kvinner og menn har dei same rettane!

Samtalestartar 2

Bestemora: Eg var ein tur i sentrum i dag, og veit de kva eg såg? To damer kyste kvarandre midt på fortauet! Eg trur dei var kjærastar.
Mora: Det var dei sikkert ... Det er jo mange menneske som er kjærast med ein av same kjønn. Berre sjå på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemora: Ja, dei, ja. Men dei er jo så trivelege.
Dottera: Kva er det som er så spesielt med det, då?

Korleis har synet på homofile endra seg over tid, trur du?

Snakk saman

Diskuter gjerne omgrepa likestilling og likeverd. Er dette omgrep som er kjende og aktuelle i heimlanda til deltakarane? På kva måte?

Døme på kva likestilling tyder: Samfunnet må vere fysisk lagt til rette for alle (til dømes for blinde og folk i rullestol). Informasjonsmateriell må omsetjast slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trussamfunn bør få økonomisk støtte. Alle har rett til å leve eit godt liv og bli godtekne som dei er.


Stikkord til spørsmålet om arbeid utanfor heimen: Økonomi, bruke evner, utnytte ressursane i samfunnet, sjølvstende, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante tema å snakke om i samband med spørsmålet om deltidsstillingar: pensjon, inntekt, sjølvstende, å vere til stades i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har hatt for utviklingen av samfunnet
samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

شاهد الفيلم

المساواة والتكافؤ

En folkemasse jubler og holder opp pride-flagg som er regnbuefarget og trans-flagg som er lyseblå og lyserosa.
GettyImages

من أهم القيم في المجتمع النرويجي المساواة بين الناس. هذا يعني أن المقصود هو أن لكل الناس قيمة متساوية، بغض النظر عن الجنس أو العمر أو المستوى الوظيفي أو الخلفية الثقافية أو الأصل العرقي أو التوجه الجنسي. يعمل المجتمع على منح الجميع فرصًا متساوية بناءً على ظروفهم وإمکانیاتهم. ومن الأمثلة على ذلك عرض المدرسة للتلاميذ ذوي الإعاقات المختلفة ، وعرض تعليم اللغة النرويجية للمهاجرين ، ومبدأ الأجر المتساوي للعمل المتساوي.

Mange ansatte sitter rundt et bord. De er på jobbmøte. De ansatte er kvinner og menn av forskjellige hudfarger, og en person sitter i rullestol. Bildet illustrerer yrkesdeltakelse. Foto
GettyImages

في السبعينيات ، تم إيلاء المزيد والمزيد من الاهتمام لحقوق المرأة في المجتمع وفرصها في التعليم وفي الحياة العملية بشكل عام. ومنذ ذلك الحين ، ازدادت مشاركة المرأة في سوق العمل بشكل حاد ، واليوم يقارب عدد النساء في العمل عدد الرجال. لا تزال هناك مهن نموذجية للإناث والذكور ، وعدد النساء اللائي يعملن بدوام جزئي أكبر بكثير من عدد الرجال. حصل نفس العدد تقريبًا من النساء والرجال على تعليم عالٍ اليوم، لكن معظمهم ما زالوا يختارون دراساتهم بشكل تقليديً. غالبًا ما تتخصص النساء في مجال الرعاية والتدريس ، بينما يتخصص الرجال في مجال التكنولوجيا والعلوم. على الرغم من أن النساء يشكلن الآن ما يقرب من نصف العاملين ، إلا أن ما يقرب من اثنين من كل ثلاثة قادة في الحياة العملية ما زالوا رجالًا.

Far og sønn vasker opp og gjør rent kjøkkenbenken. Foto.
GettyImages

في العقود الأخيرة ، شهدنا تغييرًا في المواقف تجاه مهام الرجال والنساء والمكانة في كل من القطاع العام والأسرة والمنزل. في معظم العائلات اليوم ، وخاصة العائلات الأصغر سنًا ، من الشائع تقاسم كل من العمل في المنزل وأعمال الرعاية، ولكن وفقًا للاستطلاعات، لا تزال النساء يقضين وقتًا أطول في الأعمال المنزلية من الرجال. كيف تختار كل عائلة تنظيم حياتها ومهامها أمر متروك لها. ومع ذلك نجد فكرة المساواة والتكافؤ مرة أخرى في القوانين والحقوق. يجب على كل شخص يعيش في النرويج اتباع هذه القواعد. وهذا ينطبق ، على سبيل المثال، على قانون المساواة والتمييز وقانون الزواج وقانون الميراث.

غالبًا ما يطلق على المادة 185 من قانون العقوبات لعام 2005 اسم بند العنصرية. تحظر هذه المادة من القانون خطاب الكراهية أو التمييز الذي يستهدف العرق أو لون البشرة أو المعتقدات أو الدين أو الميول الجنسية أو الإعاقة. هذاه المادة من القانون تقيّدحرية التعبير. الغرض من بند العنصرية هو حماية الأقليات.

المصدر: هيئة الإحصاءات النرويجية SSB

تحدثوا معا

  • المساواة بين الجنسين لا تقتصر فقط علی المساواة بين الجنسين. يمكن أن تنطبق أيضًا على المساواة بين الأجيال المختلفة ، والأشخاص ذوي القدرات الاقتصادية المختلفة ، والجنسيات والأعراق المختلفة ، ودرجات مختلفة من الأداء أو القدرات الوظيفية، والانتماءات الدينية المختلفة ، والتوجهات الجنسية المختلفة ، وما إلى ذلك. تحدثوا معًا حول ما يعنيه هذا للفرد والمجتمع.
  • ماذا يمكن أن يكون السبب الذي يجعل الشباب الذين لديهم آباء من أصول مهاجرة إلى حد أكبر من الشباب من ذوي الأصول النرويجية يختارون الالتحاق بالتعليم العالي؟
  • تحدثوا معًا عن سبب عمل الرجال والنساء خارج المنزل في النرويج اليوم. ما هي الحسنات والسيئات التي تراها في ذلك؟
  • كيف يجب أن تتعاون الأسرة فيما بينها عندما يعمل كل من الأم والأب خارج المنزل؟
  • تعمل النساء بدوام جزئي أكثر من الرجال. لماذا الأمر بهذا الشکل، برأیکم؟ ما هي عواقب ذلك على المرأة والأسرة على المدى القصير والطويل؟

اكمل الجملة

من أهم القيم في المجتمع النرويجي ...

اختر الاجابة الصحيحة

متى بدأ الاهتمام بحقوق المرأة؟

اكمل الجملة

على الرغم من أن النساء يشكلن الآن ما يقرب من نصف العاملين ، إلا أنه لا يزال ...

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ وما هو الخطأ؟

منذ السبعينيات ، زادت مشاركة المرأة في العمل بشكل حاد.
اليوم ، يبلغ عدد النساء العملات تقريبًا نفس عدد الرجال.
معظم أولئك الذین يعملون بدوام جزئي هم من الرجال.
بين المديرين ، نسبة النساء أكبر من الرجال.
المادة 185 من قانون العقوبات لعام 2005 تحظر التمييز أو خطاب الكراهية.

اختر الصواب أو الخطأ

اقرأ الادعاءات الآتیة. ما هو الصواب؟ وما هو الخطأ؟

من غير المعتاد أن يقوم الرجال بالأعمال المنزلية وأعمال الرعاية في النرويج.
وفقًا للدراسات الاستقصائية ، لا تزال النساء يقضين وقتًا أطول في الأعمال المنزلية من الرجال.
تقيّد المادة 185 من قانون العقوبات لعام 2005 حرية التعبير.
الغرض من المادة 185 هو حماية الأقليات.
تعني المساواة أن لكل الناس قيمة متساوية.