ማዕርነትን ማዕርነት ክብርን

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I de første tre klippene ser vi mennesker av forskjellige kjønn og hudfarger jobbe sammen på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som utfører samme aktivitet: de jobber på PC, gjør husarbeid og lager mat med barna. Deretter ser vi en liten jente som leser en bok, og en liten gutt som leser en bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoriteter, rullestoltennis, tegnspråk og pride-feiring.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du når du hører ordet likestilling? Hva tenker du når du hører ordet likeverd? Er de forskjellige?
Kan du komme på noen eksempler på likestilling? Kan du komme på noen eksempler der du har sett at mennesker ikke har blitt likestilt?
Hvem har ansvar for å sørge for et likestilt samfunn i Norge? Hva kan de gjøre for å oppnå likestilling?
Hva burde man gjøre for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Hva burde man ikke gjøre?
Synes du likestilling og likeverd er viktig? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Samtalestarter 1

Moren: Å mor, se på dette bildet jeg fant da jeg kikket gjennom de gamle fotoalbumene!
Bestemoren: Ja, dette er tatt 8. mars da du var et par år gammel. Jeg gikk i kvinnetoget, og du var selvsagt med i barnevogna. Se den fine plakaten – Lik lønn for likt arbeid!
Moren: Ja, det var den gang. Det har heldigvis skjedd mye siden da. Kvinnenes rettigheter her hos oss er jo mye bedre nå enn før, men det er fortsatt en vei å gå.
Datteren: Hvorfor i all verden gikk dere i tog? Det er vel en selvfølge at kvinner og menn har samme rettigheter!?

Samtalestarter 2

Bestemoren: Jeg var en tur i sentrum i dag. Vet dere hva jeg så? To damer kysset hverandre midt på fortauet. Jeg tror de var kjærester!
Moren: Det var de sikkert. Det er jo mange mennesker av samme kjønn som er kjærester. Bare tenk på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemoren: Ja, de ja. Men de jo så hyggelige.
Datteren: Hva er det som er så spesielt med det da?

Hvordan har synet på homofile endret seg over tid, tror du?

Snakk sammen

Diskuter gjerne begrepene likestilling og likeverd. Er dette begreper som er kjent og aktuelle i deltakernes hjemland? På hvilken måte?

Eksempler på betydningen av likestilling: Samfunnet tilrettelegger for alle (f. eks. for blinde eller mennesker i rullestol). Informasjonsmateriell oversettes slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trossamfunn bør få økonomisk støtte. Alle individer har rett til å leve et godt liv med aksept for den man er.

Stikkord til spørsmålet om arbeid utenfor hjemmet: økonomi, bruke evner, utnytte ressursene i samfunnet, selvstendighet, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante temaer å snakke om rundt spørsmålet om deltidsstillinger: pensjon, inntekt, selvstendighet, tilstedeværelse i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I dei første tre klippa ser vi menneske av forskjellige kjønn og hudfargar jobbe saman på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som gjer det same: jobbar på PC, gjer husarbeid og lagar mat med barna. Deretter ser vi ei lita jente som les ei bok, og ein liten gut som les ei bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoritetar, og vi ser rullestoltennis, teiknspråk og pride-feiring.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du når du høyrer ordet likestilling? Kva tenkjer du når du høyrer ordet likeverd? Er dei to omgrepa forskjellige?
Kan du gje døme på likestilling? Kan du gje døme på situasjonar der du har sett at menneske ikkje har vore likestilte?
Kven har ansvar for eit likestilt samfunn i Noreg? Kva kan dei gjere for å oppnå likestilling?
Kva burde ein gjere for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Kva burde ein ikkje gjere?
Synest du likestilling og likeverd er viktig? Kvifor? Kvifor ikkje?

Samtalestartar 1

Mora: Mor, sjå på dette biletet eg fann då eg bladde gjennom dei gamle fotoalbuma!
Bestemora: Ja, dette biletet blei teke 8. mars då du var eit par år gamal. Eg gjekk i kvinnetoget, og du var sjølvsagt med i barnevogna. Sjå den fine plakaten – Lik løn for likt arbeid!
Mora: Ja, det var den gongen. Det har heldigvis skjedd mykje sidan då. Kvinner sine rettar er jo mykje betre her hos oss no enn tidlegare, men det står framleis ein del att.
Dottera: Kvifor i all verda gjekk de i tog? Det er då vel sjølvsagt at kvinner og menn har dei same rettane!

Samtalestartar 2

Bestemora: Eg var ein tur i sentrum i dag, og veit de kva eg såg? To damer kyste kvarandre midt på fortauet! Eg trur dei var kjærastar.
Mora: Det var dei sikkert ... Det er jo mange menneske som er kjærast med ein av same kjønn. Berre sjå på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemora: Ja, dei, ja. Men dei er jo så trivelege.
Dottera: Kva er det som er så spesielt med det, då?

Korleis har synet på homofile endra seg over tid, trur du?

Snakk saman

Diskuter gjerne omgrepa likestilling og likeverd. Er dette omgrep som er kjende og aktuelle i heimlanda til deltakarane? På kva måte?

Døme på kva likestilling tyder: Samfunnet må vere fysisk lagt til rette for alle (til dømes for blinde og folk i rullestol). Informasjonsmateriell må omsetjast slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trussamfunn bør få økonomisk støtte. Alle har rett til å leve eit godt liv og bli godtekne som dei er.


Stikkord til spørsmålet om arbeid utanfor heimen: Økonomi, bruke evner, utnytte ressursane i samfunnet, sjølvstende, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante tema å snakke om i samband med spørsmålet om deltidsstillingar: pensjon, inntekt, sjølvstende, å vere til stades i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har hatt for utviklingen av samfunnet
samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

ነዛ ፊልም ርኣያ

ማዕርነትን ማዕርነት ክብርን

En folkemasse jubler og holder opp pride-flagg som er regnbuefarget og trans-flagg som er lyseblå og lyserosa.
GettyImages

ሓደ ካብቲ ኣብ ሕብረተሰብ ኖርወይ ኣዝዩ ኣገዳሲ ዝዀነ ክብሪ፡ ኣብ መንጎ ሰባት ዘሎ ማዕርነት ክብሪ እዩ። ከምዚ ክብሃል ከሎ ጾታ፡ ዕድመ፡ ደረጃ ስንክልና፡ ባህላዊ ድሕረ ባይታ፡ ቀቢላዊ መበቈል ወይ ጾታዊ ኣረኣእያ ብዘየገድስ ኩላቶም ሰባት ማዕረ ክብሪ ከም ዘሎዎም’ዩ ዝእመን። እቲ ሕብረተሰብ ንዅሉ ሰብ ኣብ ግምት ብዘእተወ ኣገባብ ማዕረ ዕድላት ንምፍጣር ይሰርሕ። ገለ ኣብነታት ናይዚ ነቶም ዝተፈላለየ ስንክልና ዘሎዎም ተመሃሮ ናይ ትምህርቲ ዕድል ምሃብ፡ ንስደተኛታት ናይ ቋንቋ ኖርወይ ስልጠና ምሃብን ንማዕረ ስራሕ ማዕረ ደሞዝ ዝብልን’ዩ።

Mange ansatte sitter rundt et bord. De er på jobbmøte. De ansatte er kvinner og menn av forskjellige hudfarger, og en person sitter i rullestol. Bildet illustrerer yrkesdeltakelse. Foto
GettyImages

ኣብ 1970ታት ንመሰላት ደቂ’ንስትዮ ኣብ ሕብረተሰብን ናታተን ዕድላት ኣብ ትምህርትን ኣብ ስራሕን፡ ብሓፈሻኡ ዘሎወን ዕድላት ዝያዳ ኣቓልቦ ክግበረሉ ጀሚሩ። ካብቲ ግዜ እቲ ኣትሒዙ ደቂ’ንስትዮ ሞያዊ ስርሓት ዘሎወን ተሳትፎ ኣዝዩ ወሲኹ፡ ኣብዚ ሕጂ እዋን ከኣ ደቂ’ንስትዮ ዳርጋ ማዕረ ደቂተባዕትዮ ኣብ ስራሕ ይሳተፋ ኣለዋ። ይኹን’ምበር ዛጊት ከም ናይ ደቂ’ንስትዩ ሞያ ዝውሰድን ናይ ደቂተባዕትዮ ሞያን ዝብሃልን ስራሓት ኣሎ፡ ካብ ደቂተባዕትዮ ንላዕሊ ድማ ደቂ‘ንስትዮ ብብዝሒ ምሉእ ሰዓታት ዘይሰርሓ ይበዝሓ። ኣብዚ ሕጂ እዋን ላዕለዋይ ደረጃ ትምህርቲ ዘሎዎም ቍጽሪ ደቂ’ንስትዮን ደቂተባዕትዮን ማዕረ’ኳ እንተኾነ መብዛሕትኦም ግን ብልምዲ ዝጸንሐ ትምህርቲ እዮም ዝመርጹ። መብዛሕትኡ ግዜ ደቂ’ንስትዮ ኣብ ዓውዲ ክንክንን ትምህርትን ደቂተባዕትዮ ድማ ኣብ ቴክኒክን ተፈጥሮኣዊ ስነፍልጠትን እዮም ዝመሃሩ። ሽሕ’ኳ ኣብዚ ሕጂ እዋን ዳርጋ ፍርቂ ካብቶም ኣብ ስራሕ ዝርከባ ደቂ’ንስትዮ እንተዀና፡ ካብቶም ኣብ ስራሕ ዓለም ዘለዉ ኣካየድቲ ስራሕ ዳርጋ ክልተ ካብ ሰለስተ ደቂተባዕትዮ እዮም።

Far og sønn vasker opp og gjør rent kjøkkenbenken. Foto.
GettyImages

ኣብዚ ዝሓለፈ ዓሰርተታት ዓመታት ኣብ ናይ ደቂተባዕትዮን ደቂ’ንስትዮን ዕማማት ከምኡ’ውን ተራ፡ ኣብ ህዝባዊ ትካላት ይኹን ኣብ ስድራቤት ኰነ ብዛዕባ ስራሕ ኣብ ገዛ ዘሎዎም ኣረኣእያ ተቐዪሩ እዩ። ሎሚ ኣብ መብዛሕትአን ስድራቤታት ብፍላይ ኣብ መንእሰያት ስድራቤታት ስራሕ ገዛን ምእላይ ቆልዑን ምክፋል ልሙድ’ኳ እንተዀነ፡ ብመሰረት መጽናዕትታት ግን ክሳዕ ሕጂ ደቂ’ንስትዮ ካብ ደቂተባዕትዮ ንላዕሊ ኣብ ዕዮ ገዛ ዝያዳ ግዜ የጥፍኣ። ስድራቤታት ንናብራአንን ስራሐንን ብኸመይ ክውድቦኦ ከም ዘለወን ባዕላተን’የን ዝውስና። ይኹን’ምበር ማዕርነትን ማዕርነት ክብርን ዝብል ኣምራት ኣብ ሕግታትን መሰላትን ክሳዕ ሕጂ ኢና ንረኽቦ። ኩላቶም ኣብ ኖርወይ ዝነብሩ ሰባት ነዚ ሕግታት’ዚ ክስዕቡዎ ኣለዎም። ንኣብነት እዚ ኣብ ማዕርነትን ጸረኣድልዎን ዘሎ ሕጊ፡ ኣብ ሕጊ መውስቦን ኣብ ሕጊ ውርሻን ዘገልግል’ዩ።

ዓንቀጽ መቕጻዕታዊ ሕጊ § 185 ናይ 2005 ዓ.ም መብዛሕትኡ ግዜ ዓንቀጽ ዓሌትነት ተባሂሉ እዩ ዝጽዋዕ። እዚ ሕጋዊ ዓንቀጽ’ዚ ንዓሌት፡ ሕብሪ ቆርበት፡ እምነት፡ ሃይማኖት፡ ጾታዊ ኣርኣእያ ወይ ንስንክልና ሰባት ዝትንክፍ ኣድልዎ ምግባር ወይ ጽልኢ ዝመልኦ መግለጺ ምዝውታር ዝኽልክል’ዩ። እዚ ሕጊ ዓንቀጽ’ዚ ሓሳብካ ብናጻ ምግላጽ ናጽነት ዝድርት’ዩ። ዕላማ ናይዚ ንዓሌትነት ዝምልከት ዓንቀጽ’ዚ ንንኡሳን ብሄራት ንምክልኻል’ዩ።

ምንጪ፡ SSB

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ማዕርነት ንናይ ጾታ ማዕርነት ጥራይ ዝውክል ኣይኰነን። እዚ ማዕርነት ኣብ መንጎ ዝተፈላለዩ ወለዶታት፡ ዝተፈላለየ ቍጠባዊ ዓቕሚ ዘሎዎም፡ ዝተፈላለየ ዜግነትን ቀቢላታትን ዘሎዎም፡ ዝተፈላለየ ደረጃ ናይ ስራሕ ክእለት ዘሎዎም፡ ዝተፈላለየ ሃይማኖታዊ እምነት ዘሎዎም፡ ዝተፈላለየ ጾታዊ ርክብ ዘሎዎም ሰባትን ወዘተ ዝኣመሰለ ማዕርነት ክኸውን ይኽእል። እዚ ንውልቀሰባትን ነቲ ሕብረተሰብን እንታይ ትርጕም ከም ዘሎዎ ብሓባር ተዘራረቡ።
  • እቶም ካብ ወጻእተኛታ ወለዲ ዝተወለዱ መንእሰያት ካብቶም ኖርወጃዊ መበቈል ዘሎዎም ወለዲ ዝተወለዱ መንእሰያት ብዝያዳ ልዑል ትምህርቲ ክመሃሩ ዝመርጹሉ ምኽንያት እንታይ ክኸውን ይኽእል፧
  • ኣብዚ ሕጂ እዋን ኣብ ኖርወይ ደቂተባዕትዮን ደቂ’ንስትዮን ስለምንታይ ካብ ገዛ ወጻኢ ከም ዝሰርሑ ብሓባር ተዘራረቡ። እዚኸ እንታይ ጥቕምን ጕድኣትን ኣሎዎ፧
  • እታ ስድራቤት ብኸመይ እያ ኣደን ኣቦን ካብ ገዛ ወጻኢ ክሰርሑ ከለዉ ክትተሓባበር ዘለዋ፧
  • ብዙሓት ደቂ’ንስትዮ ምሉእ ሰዓታት ኣይሰርሓን’የን። እዚ ከምዚ ዝዀነሉ ምኽንያት እንታይ ይመስለካ፧ እዚ ነታ ጓልኣንስተይትን ነቲ ስድራቤትን ኣብ ሓጺርን ነዊሕን እዋን እንታይ ሳዕቤናት ኣሎዎ፧

ነዚ ምሉእ ሓሳባት መልኣዮ

ሓደ ካብቲ ኣብ ሕብረተሰብ ኖርወይ ኣዝዩ ኣገዳሲ ዝዀነ ክብርታት ...

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ንመሰላት ደቂ'ንስትዮ ዝያዳ ኣቓልቦ ክግበረሉ ዝጀመረ መዓስ'ዩ፧

ነዚ ምሉእ ሓሳባት መልኣዮ

ዋላ'ኳ ዳርጋ ፍርቂ ካብቶም ኣብ ስራሕ ዘሎዉ ሰባት ደቂ'ንስትዮ እንተዀና፡ ገና ዳርጋ . . . .

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ካብ 1970 ታት ኣትሒዙ ተሳታፍነት ደቂ'ንስትዮ ኣብ ስራሕ ኣጸቢቑ ወሲኹ።
ኣብዚ ሕጂ እዋን ዳርጋ ማዕረ ቍጽሪ ደቂተባዕትዮ ደቂ'ንስትዮ ኣብ ስራሕ ተዋፊረን ኣለዋ።
መብዛሕትኦም ደቂ ተባዕትዮ እዮም ብኽፋል ግዜ ስራሕ ዝሰርሑ።
ኣብ ስራሕ፡ ብደረጃ ሓላፍነት ዝሰርሓ ደቂ'ንስትዮ ካብ ደቂ ተባዕትዮ ይበዝሓ።
ዓንቀጽ 185 ናይ መቕጻዕቲ ሕጊ 2005 ኣድልዎ ወይ ጽልኢ ዘስምዕ ቃላት ምስንዛር ዝኽልክል እዩ።

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ኣብ ኖርወይ ደቂተባዕትዮ ኣብ ስራሕ ገዛን ክንክንን ክሳተፉ ልሙድ ኣይኮነን።
ብመሰረት ዝተገብረ መጽናዕትታት ደቂ'ንስትዮ ካብ ደቂተባዕትዮ ንላዕሊ ኣብ ስራሕ ገዛ ዝያዳ ግዜ የሕልፋ።
ገበናዊ ሕጊ ዓንቀጽ ቍጽሪ 185 ናይ 2005 ሓሳብካ ናይ ምግላጽ ናጽነት ይድርቶ እዩ።
ዕላማ ዓንቀጽ ቍጽሪ 185 ንንኡሳን ብሄራት ምክልኻል እዩ።
ማዕርነት ማለት፡ ኩላቶም ደቂ-ሰባት ማዕረ ክብሪ ክህልዎም እንከሎ እዩ።