Eşitlik ve eş değerlilik

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I de første tre klippene ser vi mennesker av forskjellige kjønn og hudfarger jobbe sammen på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som utfører samme aktivitet: de jobber på PC, gjør husarbeid og lager mat med barna. Deretter ser vi en liten jente som leser en bok, og en liten gutt som leser en bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoriteter, rullestoltennis, tegnspråk og pride-feiring.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du når du hører ordet likestilling? Hva tenker du når du hører ordet likeverd? Er de forskjellige?
Kan du komme på noen eksempler på likestilling? Kan du komme på noen eksempler der du har sett at mennesker ikke har blitt likestilt?
Hvem har ansvar for å sørge for et likestilt samfunn i Norge? Hva kan de gjøre for å oppnå likestilling?
Hva burde man gjøre for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Hva burde man ikke gjøre?
Synes du likestilling og likeverd er viktig? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Samtalestarter 1

Moren: Å mor, se på dette bildet jeg fant da jeg kikket gjennom de gamle fotoalbumene!
Bestemoren: Ja, dette er tatt 8. mars da du var et par år gammel. Jeg gikk i kvinnetoget, og du var selvsagt med i barnevogna. Se den fine plakaten – Lik lønn for likt arbeid!
Moren: Ja, det var den gang. Det har heldigvis skjedd mye siden da. Kvinnenes rettigheter her hos oss er jo mye bedre nå enn før, men det er fortsatt en vei å gå.
Datteren: Hvorfor i all verden gikk dere i tog? Det er vel en selvfølge at kvinner og menn har samme rettigheter!?

Samtalestarter 2

Bestemoren: Jeg var en tur i sentrum i dag. Vet dere hva jeg så? To damer kysset hverandre midt på fortauet. Jeg tror de var kjærester!
Moren: Det var de sikkert. Det er jo mange mennesker av samme kjønn som er kjærester. Bare tenk på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemoren: Ja, de ja. Men de jo så hyggelige.
Datteren: Hva er det som er så spesielt med det da?

Hvordan har synet på homofile endret seg over tid, tror du?

Snakk sammen

Diskuter gjerne begrepene likestilling og likeverd. Er dette begreper som er kjent og aktuelle i deltakernes hjemland? På hvilken måte?

Eksempler på betydningen av likestilling: Samfunnet tilrettelegger for alle (f. eks. for blinde eller mennesker i rullestol). Informasjonsmateriell oversettes slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trossamfunn bør få økonomisk støtte. Alle individer har rett til å leve et godt liv med aksept for den man er.

Stikkord til spørsmålet om arbeid utenfor hjemmet: økonomi, bruke evner, utnytte ressursene i samfunnet, selvstendighet, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante temaer å snakke om rundt spørsmålet om deltidsstillinger: pensjon, inntekt, selvstendighet, tilstedeværelse i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I dei første tre klippa ser vi menneske av forskjellige kjønn og hudfargar jobbe saman på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som gjer det same: jobbar på PC, gjer husarbeid og lagar mat med barna. Deretter ser vi ei lita jente som les ei bok, og ein liten gut som les ei bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoritetar, og vi ser rullestoltennis, teiknspråk og pride-feiring.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du når du høyrer ordet likestilling? Kva tenkjer du når du høyrer ordet likeverd? Er dei to omgrepa forskjellige?
Kan du gje døme på likestilling? Kan du gje døme på situasjonar der du har sett at menneske ikkje har vore likestilte?
Kven har ansvar for eit likestilt samfunn i Noreg? Kva kan dei gjere for å oppnå likestilling?
Kva burde ein gjere for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Kva burde ein ikkje gjere?
Synest du likestilling og likeverd er viktig? Kvifor? Kvifor ikkje?

Samtalestartar 1

Mora: Mor, sjå på dette biletet eg fann då eg bladde gjennom dei gamle fotoalbuma!
Bestemora: Ja, dette biletet blei teke 8. mars då du var eit par år gamal. Eg gjekk i kvinnetoget, og du var sjølvsagt med i barnevogna. Sjå den fine plakaten – Lik løn for likt arbeid!
Mora: Ja, det var den gongen. Det har heldigvis skjedd mykje sidan då. Kvinner sine rettar er jo mykje betre her hos oss no enn tidlegare, men det står framleis ein del att.
Dottera: Kvifor i all verda gjekk de i tog? Det er då vel sjølvsagt at kvinner og menn har dei same rettane!

Samtalestartar 2

Bestemora: Eg var ein tur i sentrum i dag, og veit de kva eg såg? To damer kyste kvarandre midt på fortauet! Eg trur dei var kjærastar.
Mora: Det var dei sikkert ... Det er jo mange menneske som er kjærast med ein av same kjønn. Berre sjå på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemora: Ja, dei, ja. Men dei er jo så trivelege.
Dottera: Kva er det som er så spesielt med det, då?

Korleis har synet på homofile endra seg over tid, trur du?

Snakk saman

Diskuter gjerne omgrepa likestilling og likeverd. Er dette omgrep som er kjende og aktuelle i heimlanda til deltakarane? På kva måte?

Døme på kva likestilling tyder: Samfunnet må vere fysisk lagt til rette for alle (til dømes for blinde og folk i rullestol). Informasjonsmateriell må omsetjast slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trussamfunn bør få økonomisk støtte. Alle har rett til å leve eit godt liv og bli godtekne som dei er.


Stikkord til spørsmålet om arbeid utanfor heimen: Økonomi, bruke evner, utnytte ressursane i samfunnet, sjølvstende, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante tema å snakke om i samband med spørsmålet om deltidsstillingar: pensjon, inntekt, sjølvstende, å vere til stades i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har hatt for utviklingen av samfunnet
samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Filmi seyret

Eşitlik ve eş değerlilik

En folkemasse jubler og holder opp pride-flagg som er regnbuefarget og trans-flagg som er lyseblå og lyserosa.
GettyImages

Norveç toplumundaki en önemli değerlerden biri insanlar arasında eş değerliliktir. Bu, cinsiyeti, yaşı, işlev düzeyi, kültürel kökeni, etnik kökeni veya cinsel yönelimi ne olursa olsun tüm insanların eşit değere sahip olduğuna inanıldığı anlamına gelir. Toplum, herkese kendi şartlarına göre eşit fırsatlar vermek için çabalar. Bunun örnekleri, okulun farklı engelleri olan öğrencilere sunduğu hizmet, göçmenlere Norveççe dil eğitimi sunulması ve eşit işe eşit ücret ilkesidir.

Mange ansatte sitter rundt et bord. De er på jobbmøte. De ansatte er kvinner og menn av forskjellige hudfarger, og en person sitter i rullestol. Bildet illustrerer yrkesdeltakelse. Foto
GettyImages

1970'lerde kadınların toplumdaki haklarına ve genel olarak eğitim ve çalışma hayatındaki fırsatlarına giderek daha fazla ilgi gösterilmeye başlandı. Kadınların mesleki katılımı o zamandan beri keskin bir artış göstermiştir ve bugün çalışam kadın sayısı neredeyse çalışan erkek sayısıyla aynıdır. Yine de hâlâ tipik kadın ve erkek meslekleri vardır ve erkeklere göre çok daha fazla kadın yarı zamanlı çalışmaktadır. Bugün yaklaşık olarak aynı sayıda kadın ve erkek yüksek öğrenim görmektedir, ancak çoğu hâlâ geleneksel seçimler yapmaktadır. Kadınlar daha çok bakım ve öğretim, erkekler ise teknoloji ve bilim alanında eğitim görmektedir. Şu anda çalışan kişilerin neredeyse yarısını kadınlar oluşturmaktaysa da, iş hayatındaki her üç yöneticiden neredeyse ikisini hâlâ erkekler oluşturmaktadır.

Far og sønn vasker opp og gjør rent kjøkkenbenken. Foto.
GettyImages

Son yıllarda, hem kamusal alanda hem de ailede ve evde erkeklerin ve kadınların görevlerine ve konumlarına yönelik tutumlarda bir değişikliğe şahit olduk. Günümüzde çoğu ailede, özellikle de genç ailelerde, hem ev işlerini hem de bakım işlerini paylaşmak yaygın, ancak anketlere göre kadınlar hâlâ ev işlerine erkeklerden daha fazla zaman ayırmaktadır. Hayatlarını ve işlerini nasıl organize etmeyi seçtikleri her bir ailenin kendisine kalmıştır. Yine de eşitlik ve eş değerlilik düşüncesini kanunlarda ve yasal haklarda görebiliriz. Norveç'te yaşayan herkes bu kurallara uymak zorundadır. Bu, örneğin Eşitlik ve Ayrımcılık Yasası, Evlilik Yasası ve Miras Yasası için geçerlidir.

2005 tarihli Ceza Kanunu'nun 185. maddesine genellikle ırkçılık paragrafı denir. Yasanın bu bölümü, insanların etnik kökenine, ten rengine, inançlarına, dinine, cinsel yönelimine veya engelli durumuna yönelik ayrımcı veya nefret içerikli söylemleri yasaklamaktadır. Kanunun bu bölümü ifade özgürlüğünü kısıtlamaktadır. Irkçılık maddesinin amacı azınlıkları korumaktır.

Kaynak: SSB (Norveç İstatistik Kurumu)

Birlikte konuşun

  • Eşitlik sadece cinsiyetler arasında geçerli değildir. Bu, farklı nesiller, farklı maddi imkanlara sahip insanlar, farklı milliyetler ve etnik kökenler, farklı işleyiş becerileri, farklı din mensupları, farklı cinsel yönelimler vb. arasındaki eşitlik için de geçerli olabilir. Bunun birey ve toplum için ne anlama geldiği hakkında konuşun.
  • Ebeveynleri göçmen kökenli olan gençlerin, ebeveynleri etnik Norveçli olan gençlerden daha fazla oranda yüksek öğrenim almayı tercih etmelerinin nedeni ne olabilir?
  • Günümüz Norveç'inde kadın ve erkeklerin neden ev dışında çalıştıkları hakkında birlikte konuşun. Bunda ne gibi avantajlar ve dezavantajlar görüyorsunuz?
  • Hem anne hem de baba ev dışında çalışırken aile birlikte nasıl hareket etmelidir?
  • Erkeklere göre kadınlar daha fazla yarı zamanlı çalışmaktadır. Bunun neden böyle olduğunu düşünüyorsunuz? Bunun kısa ve uzun vadede kadın ve aile için ne gibi sonuçları olur?

Cümleyi tamamla

Norveç toplumundaki en önemli değerlerden biri ...

Doğru cevabı seç

Kadın haklarına ne zaman daha fazla dikkat edilmeye başlandı?

Cümleyi tamamla

Kadınlar artık işte çalışanların neredeyse yarısını oluşturmaktaysa da, hâlâ neredeyse ...

Doğru mu yanlış mı seç

İddiaları oku. Hangisi doğru? Hangisi yanlış?

1970'lerden bu yana, kadınların iş hayatına katılımı keskin bir şekilde artmıştır.
Günümüzde çalışan kadın sayısı neredeyse çalışan erkek sayısıyla aynıdır.
En fazla erkekler yarı zamanlı çalışmaktadır.
Yöneticiler arasında kadın oranı erkeklerden daha fazladır.
2005 tarihli Ceza Kanunu'nun 185. Maddesi, ayrımcı veya nefret içerikli söylemleri yasaklamaktadır.

Doğru mu yanlış mı seç

İddiaları oku. Hangisi doğru? Hangisi yanlış?

Norveç'te erkeklerin ev işi ve bakım işi yapması yaygın değildir.
Anketlere göre, kadınlar hâlâ ev işlerine erkeklerden daha fazla zaman harcamaktadır.
2005 tarihli Ceza Kanunu'nun 185. maddesi ifade özgürlüğünü kısıtlamaktadır.
185. maddenin amacı azınlıkları korumaktır.
Eş değerlilik, tüm insanların eşit değere sahip olması anlamına gelir.