Igualdade e equidade

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I de første tre klippene ser vi mennesker av forskjellige kjønn og hudfarger jobbe sammen på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som utfører samme aktivitet: de jobber på PC, gjør husarbeid og lager mat med barna. Deretter ser vi en liten jente som leser en bok, og en liten gutt som leser en bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoriteter, rullestoltennis, tegnspråk og pride-feiring.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du når du hører ordet likestilling? Hva tenker du når du hører ordet likeverd? Er de forskjellige?
Kan du komme på noen eksempler på likestilling? Kan du komme på noen eksempler der du har sett at mennesker ikke har blitt likestilt?
Hvem har ansvar for å sørge for et likestilt samfunn i Norge? Hva kan de gjøre for å oppnå likestilling?
Hva burde man gjøre for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Hva burde man ikke gjøre?
Synes du likestilling og likeverd er viktig? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Samtalestarter 1

Moren: Å mor, se på dette bildet jeg fant da jeg kikket gjennom de gamle fotoalbumene!
Bestemoren: Ja, dette er tatt 8. mars da du var et par år gammel. Jeg gikk i kvinnetoget, og du var selvsagt med i barnevogna. Se den fine plakaten – Lik lønn for likt arbeid!
Moren: Ja, det var den gang. Det har heldigvis skjedd mye siden da. Kvinnenes rettigheter her hos oss er jo mye bedre nå enn før, men det er fortsatt en vei å gå.
Datteren: Hvorfor i all verden gikk dere i tog? Det er vel en selvfølge at kvinner og menn har samme rettigheter!?

Samtalestarter 2

Bestemoren: Jeg var en tur i sentrum i dag. Vet dere hva jeg så? To damer kysset hverandre midt på fortauet. Jeg tror de var kjærester!
Moren: Det var de sikkert. Det er jo mange mennesker av samme kjønn som er kjærester. Bare tenk på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemoren: Ja, de ja. Men de jo så hyggelige.
Datteren: Hva er det som er så spesielt med det da?

Hvordan har synet på homofile endret seg over tid, tror du?

Snakk sammen

Diskuter gjerne begrepene likestilling og likeverd. Er dette begreper som er kjent og aktuelle i deltakernes hjemland? På hvilken måte?

Eksempler på betydningen av likestilling: Samfunnet tilrettelegger for alle (f. eks. for blinde eller mennesker i rullestol). Informasjonsmateriell oversettes slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trossamfunn bør få økonomisk støtte. Alle individer har rett til å leve et godt liv med aksept for den man er.

Stikkord til spørsmålet om arbeid utenfor hjemmet: økonomi, bruke evner, utnytte ressursene i samfunnet, selvstendighet, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante temaer å snakke om rundt spørsmålet om deltidsstillinger: pensjon, inntekt, selvstendighet, tilstedeværelse i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I dei første tre klippa ser vi menneske av forskjellige kjønn og hudfargar jobbe saman på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som gjer det same: jobbar på PC, gjer husarbeid og lagar mat med barna. Deretter ser vi ei lita jente som les ei bok, og ein liten gut som les ei bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoritetar, og vi ser rullestoltennis, teiknspråk og pride-feiring.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du når du høyrer ordet likestilling? Kva tenkjer du når du høyrer ordet likeverd? Er dei to omgrepa forskjellige?
Kan du gje døme på likestilling? Kan du gje døme på situasjonar der du har sett at menneske ikkje har vore likestilte?
Kven har ansvar for eit likestilt samfunn i Noreg? Kva kan dei gjere for å oppnå likestilling?
Kva burde ein gjere for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Kva burde ein ikkje gjere?
Synest du likestilling og likeverd er viktig? Kvifor? Kvifor ikkje?

Samtalestartar 1

Mora: Mor, sjå på dette biletet eg fann då eg bladde gjennom dei gamle fotoalbuma!
Bestemora: Ja, dette biletet blei teke 8. mars då du var eit par år gamal. Eg gjekk i kvinnetoget, og du var sjølvsagt med i barnevogna. Sjå den fine plakaten – Lik løn for likt arbeid!
Mora: Ja, det var den gongen. Det har heldigvis skjedd mykje sidan då. Kvinner sine rettar er jo mykje betre her hos oss no enn tidlegare, men det står framleis ein del att.
Dottera: Kvifor i all verda gjekk de i tog? Det er då vel sjølvsagt at kvinner og menn har dei same rettane!

Samtalestartar 2

Bestemora: Eg var ein tur i sentrum i dag, og veit de kva eg såg? To damer kyste kvarandre midt på fortauet! Eg trur dei var kjærastar.
Mora: Det var dei sikkert ... Det er jo mange menneske som er kjærast med ein av same kjønn. Berre sjå på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemora: Ja, dei, ja. Men dei er jo så trivelege.
Dottera: Kva er det som er så spesielt med det, då?

Korleis har synet på homofile endra seg over tid, trur du?

Snakk saman

Diskuter gjerne omgrepa likestilling og likeverd. Er dette omgrep som er kjende og aktuelle i heimlanda til deltakarane? På kva måte?

Døme på kva likestilling tyder: Samfunnet må vere fysisk lagt til rette for alle (til dømes for blinde og folk i rullestol). Informasjonsmateriell må omsetjast slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trussamfunn bør få økonomisk støtte. Alle har rett til å leve eit godt liv og bli godtekne som dei er.


Stikkord til spørsmålet om arbeid utanfor heimen: Økonomi, bruke evner, utnytte ressursane i samfunnet, sjølvstende, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante tema å snakke om i samband med spørsmålet om deltidsstillingar: pensjon, inntekt, sjølvstende, å vere til stades i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har hatt for utviklingen av samfunnet
samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Assista ao vídeo

Igualdade e equidade

En folkemasse jubler og holder opp pride-flagg som er regnbuefarget og trans-flagg som er lyseblå og lyserosa.
GettyImages

Um dos valores mais importantes da sociedade norueguesa é a igualdade entre as pessoas. Isto significa que todas as pessoas têm o mesmo valor, independentemente de género [BR: gênero], idade, nível funcional, formação cultural, origem étnica ou orientação sexual. A sociedade visa dar a todos as mesmas oportunidades com base nas condições de cada um. Exemplos disso incluem o acesso à escolaridade aos alunos com deficiências funcionais, a oferta de aulas de norueguês aos imigrantes e o princípio de salário igual para trabalho igual.

Mange ansatte sitter rundt et bord. De er på jobbmøte. De ansatte er kvinner og menn av forskjellige hudfarger, og en person sitter i rullestol. Bildet illustrerer yrkesdeltakelse. Foto
GettyImages

Na década de 1970, foi dada muito mais atenção aos direitos da mulher na sociedade e ao seu acesso à formação e ao mercado de trabalho em geral. Desde então, a participação das mulheres no mercado de trabalho aumentou fortemente, e hoje quase tantas mulheres como homens têm emprego. No entanto, ainda há profissões tipicamente femininas e masculinas, e a parcela das mulheres que trabalham a tempo parcial é muito maior do que a dos homens. Hoje, aproximadamente o mesmo número de mulheres e homens tem formação superior, mas a maioria ainda faz escolhas tradicionais. Mais frequentemente, as mulheres escolhem uma formação nas áreas de saúde e ensino, enquanto os homens estudam tecnologia e ciências. Embora as mulheres agora representem quase metade de todas as pessoas que trabalham, os homens ainda ocupam quase 2 em cada 3 cargos de chefia.

Far og sønn vasker opp og gjør rent kjøkkenbenken. Foto.
GettyImages

Nas últimas décadas, vimos uma mudança de atitude em relação às tarefas e papéis de homens e mulheres na vida pública, na família e no lar. Na maioria das famílias de hoje, sobretudo nas famílias mais jovens, é comum dividir o trabalho doméstico e de cuidados, mas os inquéritos [BR: as pesquisas] mostram que as mulheres ainda gastam mais tempo com o trabalho de casa do que os homens. Cabe a cada família escolher como organizar a sua vida e as suas tarefas. No entanto, o conceito de igualdade e equidade está consagrado em leis e direitos. Todas as pessoas que vivem na Noruega têm de seguir tais normas, incluindo a Lei da Igualdade e Combate à Discriminação, a Lei do Casamento e a Lei das Sucessões.

O art.º 185.º do Código Penal de 2005 é comumente conhecido como o artigo contra o racismo. Este artigo de lei proíbe declarações discriminatórias ou odiosas que ataquem a etnia, a cor da pele, a crença, a religião, a orientação sexual ou a deficiência funcional de uma pessoa, restringindo assim a liberdade de expressão. O objetivo do artigo contra o racismo é proteger as minorias.

Fonte: Instituto Nacional de Estatística (SSB)

Tópicos de conversa

  • A igualdade não diz respeito apenas à igualdade de género [BR: gênero]. Também diz respeito à igualdade entre as gerações, entre pessoas com diferentes condições financeiras, de diferentes nacionalidades e afiliações étnicas, com diferentes graus de capacidade funcional, diferentes afiliações religiosas, diferentes orientações sexuais e assim por diante. Conversem sobre o que isto significa para o indivíduo e a sociedade.
  • Porque [BR: Por que] será que mais jovens com pais de origem imigrante decidem frequentar o ensino superior do que jovens com pais de etnia norueguesa?
  • Conversem sobre as razões por que, na Noruega de hoje, homens e mulheres trabalham fora de casa. Na sua opinião, quais são as vantagens e desvantagens disto?
  • Como a família tem de cooperar quando a mãe e o pai trabalham fora de casa?
  • Mais mulheres do que homens trabalham a tempo parcial. Na sua opinião, quais são as razões disto? Quias são as consequências para a mulher e para a família a curto e longo prazo?

Complete a frase

Um dos valores mais importantes da sociedade norueguesa é...

Escolha a resposta certa

Quando se começou a dar mais atenção aos direitos da mulher?

Complete a frase

Embora as mulheres agora representem quase metade de todas as pessoas que trabalham, os homens ainda ocupam quase…

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

Desde a década de 1970, a participação das mulheres no mercado de trabalho aumentou fortemente.
Hoje, quase tantas mulheres como homens têm emprego.
Há mais homens que trabalham a tempo parcial.
Entre os executivos, há uma proporção maior de mulheres do que de homens.
O art.º 185.º do Código Penal de 2005 proíbe declarações discriminatórias ou odiosas.

Clique em «certo» ou «errado»

Leia as afirmações. O que está certo? O que está errado?

Na Noruega, é incomum que os homens façam o trabalho doméstico e de cuidados.
Os inquéritos [BR: as pesquisas] mostram que as mulheres ainda gastam mais tempo com o trabalho de casa do que os homens.
O art.º 185.º do Código Penal de 2005 restringe a liberdade de expressão.
O objetivo do art.º 185.º é proteger as minorias.
Igualdade significa que todas as pessoas têm o mesmo valor.