Igualdad e igualdad de derechos

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Videoen består av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I de første tre klippene ser vi mennesker av forskjellige kjønn og hudfarger jobbe sammen på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som utfører samme aktivitet: de jobber på PC, gjør husarbeid og lager mat med barna. Deretter ser vi en liten jente som leser en bok, og en liten gutt som leser en bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoriteter, rullestoltennis, tegnspråk og pride-feiring.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du når du hører ordet likestilling? Hva tenker du når du hører ordet likeverd? Er de forskjellige?
Kan du komme på noen eksempler på likestilling? Kan du komme på noen eksempler der du har sett at mennesker ikke har blitt likestilt?
Hvem har ansvar for å sørge for et likestilt samfunn i Norge? Hva kan de gjøre for å oppnå likestilling?
Hva burde man gjøre for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Hva burde man ikke gjøre?
Synes du likestilling og likeverd er viktig? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Samtalestarter 1

Moren: Å mor, se på dette bildet jeg fant da jeg kikket gjennom de gamle fotoalbumene!
Bestemoren: Ja, dette er tatt 8. mars da du var et par år gammel. Jeg gikk i kvinnetoget, og du var selvsagt med i barnevogna. Se den fine plakaten – Lik lønn for likt arbeid!
Moren: Ja, det var den gang. Det har heldigvis skjedd mye siden da. Kvinnenes rettigheter her hos oss er jo mye bedre nå enn før, men det er fortsatt en vei å gå.
Datteren: Hvorfor i all verden gikk dere i tog? Det er vel en selvfølge at kvinner og menn har samme rettigheter!?

Samtalestarter 2

Bestemoren: Jeg var en tur i sentrum i dag. Vet dere hva jeg så? To damer kysset hverandre midt på fortauet. Jeg tror de var kjærester!
Moren: Det var de sikkert. Det er jo mange mennesker av samme kjønn som er kjærester. Bare tenk på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemoren: Ja, de ja. Men de jo så hyggelige.
Datteren: Hva er det som er så spesielt med det da?

Hvordan har synet på homofile endret seg over tid, tror du?

Snakk sammen

Diskuter gjerne begrepene likestilling og likeverd. Er dette begreper som er kjent og aktuelle i deltakernes hjemland? På hvilken måte?

Eksempler på betydningen av likestilling: Samfunnet tilrettelegger for alle (f. eks. for blinde eller mennesker i rullestol). Informasjonsmateriell oversettes slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trossamfunn bør få økonomisk støtte. Alle individer har rett til å leve et godt liv med aksept for den man er.

Stikkord til spørsmålet om arbeid utenfor hjemmet: økonomi, bruke evner, utnytte ressursene i samfunnet, selvstendighet, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante temaer å snakke om rundt spørsmålet om deltidsstillinger: pensjon, inntekt, selvstendighet, tilstedeværelse i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Videoen er sett saman av 14 klipp som illustrerer likeverd og likestilling. I dei første tre klippa ser vi menneske av forskjellige kjønn og hudfargar jobbe saman på arbeidsplassen. I den andre delen av filmen ser vi klipp av menn og kvinner som gjer det same: jobbar på PC, gjer husarbeid og lagar mat med barna. Deretter ser vi ei lita jente som les ei bok, og ein liten gut som les ei bok med punktskrift. Den siste delen av filmen viser likeverd og likestilling for minoritetar, og vi ser rullestoltennis, teiknspråk og pride-feiring.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du når du høyrer ordet likestilling? Kva tenkjer du når du høyrer ordet likeverd? Er dei to omgrepa forskjellige?
Kan du gje døme på likestilling? Kan du gje døme på situasjonar der du har sett at menneske ikkje har vore likestilte?
Kven har ansvar for eit likestilt samfunn i Noreg? Kva kan dei gjere for å oppnå likestilling?
Kva burde ein gjere for å oppnå likestilling på arbeidsplassen? Kva burde ein ikkje gjere?
Synest du likestilling og likeverd er viktig? Kvifor? Kvifor ikkje?

Samtalestartar 1

Mora: Mor, sjå på dette biletet eg fann då eg bladde gjennom dei gamle fotoalbuma!
Bestemora: Ja, dette biletet blei teke 8. mars då du var eit par år gamal. Eg gjekk i kvinnetoget, og du var sjølvsagt med i barnevogna. Sjå den fine plakaten – Lik løn for likt arbeid!
Mora: Ja, det var den gongen. Det har heldigvis skjedd mykje sidan då. Kvinner sine rettar er jo mykje betre her hos oss no enn tidlegare, men det står framleis ein del att.
Dottera: Kvifor i all verda gjekk de i tog? Det er då vel sjølvsagt at kvinner og menn har dei same rettane!

Samtalestartar 2

Bestemora: Eg var ein tur i sentrum i dag, og veit de kva eg såg? To damer kyste kvarandre midt på fortauet! Eg trur dei var kjærastar.
Mora: Det var dei sikkert ... Det er jo mange menneske som er kjærast med ein av same kjønn. Berre sjå på Rolf og Arne i etasjen under.
Bestemora: Ja, dei, ja. Men dei er jo så trivelege.
Dottera: Kva er det som er så spesielt med det, då?

Korleis har synet på homofile endra seg over tid, trur du?

Snakk saman

Diskuter gjerne omgrepa likestilling og likeverd. Er dette omgrep som er kjende og aktuelle i heimlanda til deltakarane? På kva måte?

Døme på kva likestilling tyder: Samfunnet må vere fysisk lagt til rette for alle (til dømes for blinde og folk i rullestol). Informasjonsmateriell må omsetjast slik at alle kan forstå informasjonen. Ulike trussamfunn bør få økonomisk støtte. Alle har rett til å leve eit godt liv og bli godtekne som dei er.


Stikkord til spørsmålet om arbeid utanfor heimen: Økonomi, bruke evner, utnytte ressursane i samfunnet, sjølvstende, likestilling, planlegging, samarbeid

Relevante tema å snakke om i samband med spørsmålet om deltidsstillingar: pensjon, inntekt, sjølvstende, å vere til stades i familien

Utforsk deltidsarbeid for kvinner og menn i det interaktive diagrammet.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

samtale om likestilling og kvinners deltakelse i arbeidslivet, utdanning og politikk, og betydningen det har hatt for utviklingen av samfunnet
samtale om menneskerettigheter som ytringsfrihet og vern mot diskriminering

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Ver la película

Igualdad e igualdad de derechos

En folkemasse jubler og holder opp pride-flagg som er regnbuefarget og trans-flagg som er lyseblå og lyserosa.
GettyImages

Uno de los valores más importantes de la sociedad noruega es la igualdad entre las personas. Queremos decir que toda persona tiene el mismo valor, con independencia de su sexo, edad, nivel funcional, procedencia cultural, origen étnico u orientación sexual. La sociedad trabaja para dar las mismas oportunidades a todos conforme sus capacidades. Son ejemplos de ello la oferta de la escuela para alumnos con diferentes discapacidades, la oferta de enseñanza de noruego a inmigrantes y el principio de igual salario por igual trabajo.

Mange ansatte sitter rundt et bord. De er på jobbmøte. De ansatte er kvinner og menn av forskjellige hudfarger, og en person sitter i rullestol. Bildet illustrerer yrkesdeltakelse. Foto
GettyImages

En los años 1970 se fue dando cada vez más atención a los derechos de las mujeres en la sociedad y sus oportunidades en la educación y la vida laboral en general. Desde entonces, la participación femenina en la vida laboral ha aumentado mucho, y actualmente, el número de mujeres y hombres que trabajan hoy es casi el mismo. No obstante, todavía existen profesiones típicamente femeninas y masculinas, y muchas más mujeres que hombres trabajan a jornada parcial. Aproximadamente las mismas mujeres que hombres tienen educación superior, aunque la mayoría siguen eligiendo lo tradicional. Las mujeres cursan con más frecuencia estudios de asistencia, cuidados y pedagogía, mientras que los hombres lo hacen de estudios técnicos tecnologías y ciencias naturales. Aunque las mujeres ahora suponen casi la mitad de la población activa, casi dos de cada tres jefes en la vida laboral siguen siendo hombres.

Far og sønn vasker opp og gjør rent kjøkkenbenken. Foto.
GettyImages

Las últimas décadas hemos visto un cambio de actitudes ante las funciones de hombres y mujeres y su sitio tanto en la vida pública como en la familia y el hogar. En la mayoría de las familias de hoy, y especialmente las familias jóvenes, es común repartirse tanto las tareas domésticas y de cuidado de hijos, pero según las encuestas las mujeres siguen destinando más tiempo que los hombres a las tareas domésticas. Son las propias familias las que deciden la manera de organizar su vida y sus tareas, pero a pesar de ello observamos que la idea de igualdad e igual valía consta en leyes y derechos. Todos los que viven en Noruega deben observar estas reglas. Se trata, por ejemplo, de la Ley de Igualdad y de Discriminación, la Ley del Matrimonio y la Ley de Sucesiones.

El artículo 185 del Código Penal de 2005 suele llamarse el artículo sobre racismo. Este artículo de ley prohíbe las expresiones discriminatorias o de odio dirigidas contra etnia, color de piel, creencia, religión, orientación sexual o discapacidad de las personas. Este artículo limita la libertad de expresión. El objetivo del artículo sobre racismo es proteger a las minorías.

Fuente: SSB

Conversación

  • La igualdad de derechos no incluye solamente la igualdad de género. También trata de igualdad entre distintas generaciones, personas con diferente capacidad económica, diferentes nacionalidades y origen étnico, diferentes grados de discapacidad, diferentes pertenencias religiosas, orientación sexual diferente, etc. Conversar sobre lo que esto implica para cada persona y para la sociedad.
  • ¿Cuál puede ser la razón de que los jóvenes con padres inmigrantes elijan cursar estudios superiores en mayor medida que los que tienen padres de origen étnico noruego?
  • Conversar sobre por qué hombres y mujeres trabajan fuera del hogar en la Noruega de hoy. ¿Qué ventajas y desventajas tiene a vuestro parecer?
  • ¿Cómo debe cooperar la familia cuando tanto la madre como el padre trabajan fuera del hogar?
  • Más mujeres que hombres trabajan a jornada parcial. ¿Por qué creéis que es así? ¿Qué consecuencias tiene ello para la mujer y la familia a corto y largo plazo?

Completa la frase

Uno de los valores más importantes de la sociedad noruega es ...

Elige la respuesta correcta

¿Cuándo se empezó a prestar más atención a los derechos de la mujer?

Completa la frase

Aunque las mujeres ahora suponen casi la mitad de la población activa, casi ...

Elige entre correcto o incorrecto

Lee las afirmaciones. ¿Qué es correcto? ¿Qué es incorrecto?

Desde los años 1970, la participación femenina en la vida laboral ha aumentado mucho.
Hoy es casi igual el número de mujeres y hombres que trabajan.
La mayoría de los hombres trabaja a tiempo parcial.
Entre los jefes hay un mayor porcentaje de mujeres que de hombres.
El artículo 185 del Código Penal de 2005 prohíbe expresiones discriminatorias o de odio.

Elige entre correcto o incorrecto

Lee las afirmaciones. ¿Qué es correcto? ¿Qué es incorrecto?

En Noruega, es raro que los hombres hagan tareas domésticas y de cuidados.
Según las encuestas, las mujeres siguen destinando más tiempo a tareas domésticas que los hombres.
El artículo 185 del Código Penal de 2005 limita la libertad de expresión.
La finalidad del artículo 185 es proteger a las minorías.
Igualdad significa que todos los seres humanos tienen igual valor.