在两种文化中生活

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Samtalestarter

Samtale 1

A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars jente.
Hva skal hun gjøre nå? Hun er jo så ung.
Hvordan skal hun ta vare på barnet?
A: Kanskje hun må slutte på skolen.
Hvordan skal framtiden hennes bli?

Samtale 2
A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars familien hennes.
Hva skal de gjøre nå? Dette er vanskelig for
faren og moren hennes.
A: Ja, for en skam. Nå blir hun kanskje aldri gift.
Hvordan skal fremtiden hennes bli?

Snakk sammen

Hvilken av disse samtalene kjenner du deg igjen i?
Hva er forskjellen på samtalene?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for din kultur?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for norsk kultur?

For å få en bedre forståelse av jeg- og vi-kulturer må læreren presentere listen over forskjellene og diskutere dette med gruppa.

Samtalestarter 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Hun og foreldrene har bodd i Norge et par år. Hun leker mye sammen med en norsk jente, Karine, på skolen. Karine har invitert Manar med seg hjem etter skolen flere ganger. Men foreldrene til Manar sier nei. De vil at Manar skal komme rett hjem fra skolen. Nå har Karine sluttet å invitere Manar. Manar og Karine leker ikke så mye sammen i friminuttene lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk sammen

Hvilke grunner kan foreldrene til Manar ha for å nekte Manar å være med andre barn hjem?
Hva kan konsekvensene av foreldrenes valg bli for Manar?

Les/hør mer

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Tips til undervisninga

Samtalestartar

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars jente.
Kva skal ho gjere no? Ho er jo så ung.
Korleis skal ho ta vare på barnet?
A: Kanskje ho må slutte på skulen.
Korleis skal framtida hennar bli?

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars familien hennar.
Kva skal dei gjere no? Dette er vanskeleg for faren og mora hennar.
A: Ja, for ei skam. No blir ho kanskje aldri gift.
Korleis skal framtida hennar bli?

Snakk saman

Kva for ein av desse samtalane kjenner du deg att i?
Korleis skil desse to samtalane seg frå kvarandre?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for din kultur?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for norsk kultur?

For at ein skal forstå eg- og vi-kulturar betre må læraren presentere lista over ulikskapane og diskutere det med gruppa.

Samtalestartar 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Ho og foreldra har budd i Noreg i eit par år. På skulen leikar ho mykje med ei norsk jente som heiter Karine. Karine har invitert Manar med seg heim etter skulen fleire gonger, men foreldra til Manar seier nei. Dei vil at Manar skal kome rett heim etter skulen. No har Karine slutta å invitere Manar. Manar og Karine leikar ikkje så mykje saman i friminutta lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk saman

Kva grunnar kan foreldra til Manar ha for å nekte Manar å vere med andre barn heim?
Kva konsekvensar kan valet til foreldra få for Manar?

Les/høyr meir

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon
gi eksempler på viktige lover, regler og verdier som omhandler barn og unges rettigheter og rettsvern

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

在两种文化中生活

AdobeStock

所有人都是生在一个特定的社会和文化里,在这个文化中我们学习如何与人共同生活,是非对错,以及对我们占有一个世界角落的想法。子女从父母身上和周围的社会环境中学习,不同文化会对个人扮演的角色有不同的看法。为了能更容易了解这些差异,我们可以将文化分为两大类,分别称为个人主义文化和集体主义文化。

个人主义文化认为个人是最重要的,这种价值观的优点是,比如说,个人独立性、平等和平权,而集体主义文化则注重群体,优点在于服从、尊重他人和维护良好关系。

在两种文化中长大的儿童有时可能必须在家要遵守一套规矩,出外却又是另一套,像对于礼貌或举止是否正确的观点差异,以及对儿童的行为有不同的期望。

互相讨论

  • 讨论集体与个人主义文化的对比,两者之间有清楚的界限划分吗?
  • 挪威文化是集体主义,还是个人主义,抑或是两者之间的文化?
  • 当集体主义文化背景的人接触个人主义文化时,会面临哪些困难的选择?
  • 当个人主义文化背景的人接触集体主义文化时,会面临哪些困难的选择?
  • 讨论个人主义和集体主义的育儿方式。
GettyImages
GettyImages

请选正确答案

儿童从哪里学习?

请选正确答案

为了能更容易了解文化上的差异,我们可以将文化分为两大类,分别叫什么?

请选正确答案

集体主义文化特点为何?

请选正确答案

个人主义文化有哪些典型特征?可选多项。

请选正确或不正确

阅读以下声明,何为正确?何为不正确?

儿童从父母身上和周围社会环境学习。
多数文化有相同的做人态度、价值观和思考意见。
个人主义文化以群体为中心。
集体主义文化中重视尊敬。
个人主义文化重视平权。