ኣብ ክልተ ባህልታት ምንባር

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Samtalestarter

Samtale 1

A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars jente.
Hva skal hun gjøre nå? Hun er jo så ung.
Hvordan skal hun ta vare på barnet?
A: Kanskje hun må slutte på skolen.
Hvordan skal framtiden hennes bli?

Samtale 2
A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars familien hennes.
Hva skal de gjøre nå? Dette er vanskelig for
faren og moren hennes.
A: Ja, for en skam. Nå blir hun kanskje aldri gift.
Hvordan skal fremtiden hennes bli?

Snakk sammen

Hvilken av disse samtalene kjenner du deg igjen i?
Hva er forskjellen på samtalene?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for din kultur?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for norsk kultur?

For å få en bedre forståelse av jeg- og vi-kulturer må læreren presentere listen over forskjellene og diskutere dette med gruppa.

Samtalestarter 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Hun og foreldrene har bodd i Norge et par år. Hun leker mye sammen med en norsk jente, Karine, på skolen. Karine har invitert Manar med seg hjem etter skolen flere ganger. Men foreldrene til Manar sier nei. De vil at Manar skal komme rett hjem fra skolen. Nå har Karine sluttet å invitere Manar. Manar og Karine leker ikke så mye sammen i friminuttene lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk sammen

Hvilke grunner kan foreldrene til Manar ha for å nekte Manar å være med andre barn hjem?
Hva kan konsekvensene av foreldrenes valg bli for Manar?

Les/hør mer

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Tips til undervisninga

Samtalestartar

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars jente.
Kva skal ho gjere no? Ho er jo så ung.
Korleis skal ho ta vare på barnet?
A: Kanskje ho må slutte på skulen.
Korleis skal framtida hennar bli?

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars familien hennar.
Kva skal dei gjere no? Dette er vanskeleg for faren og mora hennar.
A: Ja, for ei skam. No blir ho kanskje aldri gift.
Korleis skal framtida hennar bli?

Snakk saman

Kva for ein av desse samtalane kjenner du deg att i?
Korleis skil desse to samtalane seg frå kvarandre?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for din kultur?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for norsk kultur?

For at ein skal forstå eg- og vi-kulturar betre må læraren presentere lista over ulikskapane og diskutere det med gruppa.

Samtalestartar 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Ho og foreldra har budd i Noreg i eit par år. På skulen leikar ho mykje med ei norsk jente som heiter Karine. Karine har invitert Manar med seg heim etter skulen fleire gonger, men foreldra til Manar seier nei. Dei vil at Manar skal kome rett heim etter skulen. No har Karine slutta å invitere Manar. Manar og Karine leikar ikkje så mykje saman i friminutta lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk saman

Kva grunnar kan foreldra til Manar ha for å nekte Manar å vere med andre barn heim?
Kva konsekvensar kan valet til foreldra få for Manar?

Les/høyr meir

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon
gi eksempler på viktige lover, regler og verdier som omhandler barn og unges rettigheter og rettsvern

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

ኣብ ክልተ ባህልታት ምንባር

AdobeStock

ኩሉ ሰብ ኣብ ውሽጢ ሓደ ሕብረተሰብን ባህልን’ዩ ዝውለድ። ኣብዚ ባህሊ እዚ ብኸመይ ብሓባር ከም ንነብር፡ ቅኑዕን ጌጋን እንታይ ምዃኑ ከምኡ’ውን ኣብ ዓለም ዘሎና ቦታ ብኸመይ ከም ንርእዮ ንመሃር። ቈልዑ ድማ ካብ ወለዶምን ካብቲ ኣብ ከባቢኦም ዘሎ ሕብረተሰብን ይመሃሩ። ዝተፈላለዩ ባህልታት ውልቀሰባት ዘሎዎም ተራ ብዝተፈላለየ መንገዲ ይርእዩዎ። ነዚ ፍልልያት’ዚ ብቐሊሉ ምእንቲ ክንርድኦ ነቲ ባህልታት ኣብ ክልተ ዓበይቲ ጕጅለታት ክንመቕሎ ንኽእል። እዞም ክልተ ጕጅለታት እዚኣቶም፡ "ኣነ ዝብል ባህልን ንሕና ዝብል ባህልን" ኢልና ንጽውዖም። ኣብቲ ኣነ ዝብል ባህሊ እቲ ውልቀሰብ ኣገዳሲ እዩ። ኣብነታት ናይዚ እወታዊ ክብርታት ነብስኻ ምኽኣል፡ ማዕርነት ክብርን ኣብ መንጎ ጾታ ማዕርነት ክዀኑ ይኽእሉ። ኣብ ንሕና ዝብል ባህሊ ግና እቲ ጕጅለ’ዩ ኣገዳሲ። ዊ ኣብነታት ናይዚ ድማ ምእዙዝነት፡ ኣኽብሮትን ጽቡቕ ዝምድናን እዮም።

ኣብ ክልተ ባህልታት ዝዓበዩ ቈልዑ ሓድሓደ ግዜ ኣብ ገዝኦም ሓደ ዓይነት መምርሒ ኣብ ደገ ድማ ካልእ ዓይነት ክኽተሉ ኣልዎም። ትሕትና ወይ ቅንዕና እንታይ’ዩ ንዝብል ሕቶ ዝተፈላለየ ኣረኣእያ ክህሉ፡ ኣብ ባህርያት ናይቲ ቈልዓ ድማ ዝተፈላለየ ትጽቢታት ክህሉ ይኽእል ይኸውን።

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ኣብ መንጎ ኣነ ዝብል ባህልን ንሕና ዝብል ባህልን ዘሎ ፍልልይ ተመያየጡ። ኣብ መንጎ’ዞም ክልተ ዘሎ ዶባት ንጹር ድዩ፧
  • ኣብ ኖርወይ ዝርከብ ባህሊ ንሕና ዝብል ባህሊ ድዩ፡ ኣነ ዝብል ባህሊ ድዩ ወይ ከኣ ኣብ መንጎ ክልቲኡ ዘሎ ባህሊ እዩ፧
  • ሓደ ካብ ንሕና ዝብል ባህሊ ዝመጽአ ሰብ ኣብ ኣነ ዝብል ባህሊ እንታይ መዋጥራት ከጋጥሞ ይኽእል፧
  • ሓደ ካብ ኣነ ዝብል ባህሊ ዝመጽአ ሰብ ኣብ ንሕና ዝብል ባህሊ እንታይ መዋጥራት ከጋጥሞ ይኽእል፧
  • ብዛዕባ ኣተዓባብያ ቈልዑ ኣብ ኣነ ዝብል ባህልን ንሕና ዝብል ባህልን ተመያየጡ።
GettyImages
GettyImages

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ቈልዑ ካብ መንን እንታይን እዮም ዝመሃሩ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ባህላዊ ፍልልያት ብቐሊሉ ምእንቲ ክንርድኦ ነቲ ባህልታት ኣብ ክልተ ቀንዲ ጕጅለታት ክንመቕሎ ንኽእል። እዞም ክልተ ጕጅለታት እንታይ ኢልና ንጽውዖም፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ቀንዲ መለለይታት ባህሊ እንታይ እዮም፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ልሙዳት መለለዪ ኣነ ዝብል ባህሊ እንታይ እዮም፧ ብዙሓት መልስታት ቅኑዓት ኣለዉ።

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጽታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፧ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ቈልዑ ካብ ወለዶምን ካብቲ ኣብ ከባቢኦም ዘሎ ሕብረተሰብን እዮም ዝመሃሩ።
መብዛሕትኦም ባህልታት ተመሳሳሊ ኣረኣእያ፡ ስነምግባራዊ ክብርታትን ርእይቶታትን ኣሎዎም።
ኣነ ዝብል ባህሊ ኣብ ጕጅለ ዘተኰረ ባህሊ እዩ።
ኣብ ንሕና ዝብል ባህሊ ኣኽብሮት ኣገዳሲ እዩ።
ኣነ ኣብ ዝብል ባህሊ ማዕርነት ኣገዳሲ እዩ።