دو تہذیبوں میں زندگی گزارنا

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Samtalestarter

Samtale 1

A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars jente.
Hva skal hun gjøre nå? Hun er jo så ung.
Hvordan skal hun ta vare på barnet?
A: Kanskje hun må slutte på skolen.
Hvordan skal framtiden hennes bli?

Samtale 2
A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars familien hennes.
Hva skal de gjøre nå? Dette er vanskelig for
faren og moren hennes.
A: Ja, for en skam. Nå blir hun kanskje aldri gift.
Hvordan skal fremtiden hennes bli?

Snakk sammen

Hvilken av disse samtalene kjenner du deg igjen i?
Hva er forskjellen på samtalene?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for din kultur?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for norsk kultur?

For å få en bedre forståelse av jeg- og vi-kulturer må læreren presentere listen over forskjellene og diskutere dette med gruppa.

Samtalestarter 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Hun og foreldrene har bodd i Norge et par år. Hun leker mye sammen med en norsk jente, Karine, på skolen. Karine har invitert Manar med seg hjem etter skolen flere ganger. Men foreldrene til Manar sier nei. De vil at Manar skal komme rett hjem fra skolen. Nå har Karine sluttet å invitere Manar. Manar og Karine leker ikke så mye sammen i friminuttene lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk sammen

Hvilke grunner kan foreldrene til Manar ha for å nekte Manar å være med andre barn hjem?
Hva kan konsekvensene av foreldrenes valg bli for Manar?

Les/hør mer

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Tips til undervisninga

Samtalestartar

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars jente.
Kva skal ho gjere no? Ho er jo så ung.
Korleis skal ho ta vare på barnet?
A: Kanskje ho må slutte på skulen.
Korleis skal framtida hennar bli?

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars familien hennar.
Kva skal dei gjere no? Dette er vanskeleg for faren og mora hennar.
A: Ja, for ei skam. No blir ho kanskje aldri gift.
Korleis skal framtida hennar bli?

Snakk saman

Kva for ein av desse samtalane kjenner du deg att i?
Korleis skil desse to samtalane seg frå kvarandre?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for din kultur?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for norsk kultur?

For at ein skal forstå eg- og vi-kulturar betre må læraren presentere lista over ulikskapane og diskutere det med gruppa.

Samtalestartar 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Ho og foreldra har budd i Noreg i eit par år. På skulen leikar ho mykje med ei norsk jente som heiter Karine. Karine har invitert Manar med seg heim etter skulen fleire gonger, men foreldra til Manar seier nei. Dei vil at Manar skal kome rett heim etter skulen. No har Karine slutta å invitere Manar. Manar og Karine leikar ikkje så mykje saman i friminutta lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk saman

Kva grunnar kan foreldra til Manar ha for å nekte Manar å vere med andre barn heim?
Kva konsekvensar kan valet til foreldra få for Manar?

Les/høyr meir

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon
gi eksempler på viktige lover, regler og verdier som omhandler barn og unges rettigheter og rettsvern

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

دو تہذیبوں میں زندگی گزارنا

AdobeStock

سب انسان ایک معاشرے اور ایک تہذیب میں پیدا ہوتے ہیں۔ اس تہذیب میں ہم یہ سیکھتے ہیں کہ ہم دوسروں کے ساتھ کیسے زںدگی گزاریں گے، کیا درست اور کیا غلط ہے اور ہم دنیا میں اپنا کیا مقام سمجھتے ہیں۔ بچے والدین سے بھی سیکھتے ہیں اور اپنے گردوپیش کے معاشرے سے بھی۔ مختلف تہذیبوں میں فرد کے کردار کے متعلق سوچ مختلف ہے۔ ان مختلف پہلوؤں کو سمجھنے میں آسانی کے لیے ہم تہذیبوں کو دو بڑے گروہوں میں تقسیم کر سکتے ہیں۔ ہم ان دو گروہوں کو 'میں-تہذیبیں' اور 'ہم-تہذیبیں' کہتے ہیں۔

میں-تہذیب میں فرد کو سب سے زیادہ اہمیت حاصل ہوتی ہے۔ مثبت اقدار کی مثالیں خودمختاری، برابر قدر اور برابری ہیں۔ ہم-تہذیب میں گروہ کو سب سے زیادہ اہمیت حاصل ہوتی ہے۔ مثبت اقدار کی مثالیں فرمانبرداری، احترام اور اچھے رشتے ہیں۔

دو تہذیبوں کے ساتھ پلنے والے بچوں کو کبھی کبھار گھر میں اور گھر سے باہر الگ الگ اصولوں کے مطابق چلنا پڑتا ہے۔ اس بارے میں آراء مختلف ہو سکتی ہیں کہ شائستہ اور درست رویّہ کیا ہے اور بچے کے طرز عمل کے بارے میں توقعات مختلف ہو سکتی ہیں۔

آپس میں بات کریں

  • ان پہلوؤں پر بات چیت کریں جو ہم-تہذیبوں اور میں-تہذیبوں کے درمیان مختلف ہیں۔ کیا ان کے درمیان بالکل واضح حدود موجود ہیں؟
  • کیا نارویجن تہذیب ایک ہم-تہذیب ہے، میں-تہذیب ہے یا ان دونوں کے بیچ بیچ کی تہذیب ہے؟
  • ایک ہم-تہذیب سے تعلق رکھنے والے شخص کو میں-تہذیب سے واسطے پر کونسی مشکلات پیش آئیں گی؟
  • ایک میں-تہذیب سے تعلق رکھنے والے شخص کو ہم-تہذیب سے واسطے پر کونسی مشکلات پیش آئیں گی؟
  • میں-تہذیب اور ہم-تہذیب میں بچوں کی پرورش پر بات چیت کریں۔
GettyImages
GettyImages

درست جواب چنیں

بچے کس سے اور کیسے سیکھتے ہیں؟

درست جواب چنیں

تہذیبوں میں فرق کو سمجھنے میں آسانی کے لیے ہم تہذیبوں کو دو بڑے گروہوں میں تقسیم کر سکتے ہیں۔ ہم ان دونوں گروہوں کو کیا کہتے ہیں؟

درست جواب چنیں

ہم-تہذیبوں کے نمایاں پہلو کیا ہیں؟

درست جواب چنیں

میں-تہذیبوں کے عام پہلو کیا ہیں؟ کئی جواب ممکن ہیں۔

درست یا غلط ہونے کی نشاندہی کریں

یہ بیانات پڑھیں۔ کیا درست ہے؟ کیا غلط ہے؟

بچے والدین سے بھی سیکھتے ہیں اور اپنے گردوپیش کے معاشرے سے بھی۔
اکثر تہذیبوں میں سوچ کے رجحانات، اقدار اور خیالات ایک جیسے ہیں۔
میں-تہذیبیں گروہ کو اہمیت دینے والی تہذیبیں ہیں۔
ہم-تہذیبوں میں احترام اہم ہوتا ہے۔
میں-تہذیبوں میں برابری کو اہمیت حاصل ہے۔