Kuishi katika tamaduni mbili

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Samtalestarter

Samtale 1

A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars jente.
Hva skal hun gjøre nå? Hun er jo så ung.
Hvordan skal hun ta vare på barnet?
A: Kanskje hun må slutte på skolen.
Hvordan skal framtiden hennes bli?

Samtale 2
A: Har du hørt at nabojenta skal ha barn?
Hun er bare 16 år og ikke gift.
B: Hva er det du sier? Stakkars familien hennes.
Hva skal de gjøre nå? Dette er vanskelig for
faren og moren hennes.
A: Ja, for en skam. Nå blir hun kanskje aldri gift.
Hvordan skal fremtiden hennes bli?

Snakk sammen

Hvilken av disse samtalene kjenner du deg igjen i?
Hva er forskjellen på samtalene?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for din kultur?
Hvilken av disse samtalene er mest typisk for norsk kultur?

For å få en bedre forståelse av jeg- og vi-kulturer må læreren presentere listen over forskjellene og diskutere dette med gruppa.

Samtalestarter 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Hun og foreldrene har bodd i Norge et par år. Hun leker mye sammen med en norsk jente, Karine, på skolen. Karine har invitert Manar med seg hjem etter skolen flere ganger. Men foreldrene til Manar sier nei. De vil at Manar skal komme rett hjem fra skolen. Nå har Karine sluttet å invitere Manar. Manar og Karine leker ikke så mye sammen i friminuttene lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk sammen

Hvilke grunner kan foreldrene til Manar ha for å nekte Manar å være med andre barn hjem?
Hva kan konsekvensene av foreldrenes valg bli for Manar?

Les/hør mer

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Tips til undervisninga

Samtalestartar

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars jente.
Kva skal ho gjere no? Ho er jo så ung.
Korleis skal ho ta vare på barnet?
A: Kanskje ho må slutte på skulen.
Korleis skal framtida hennar bli?

A: Har du høyrt at nabojenta skal ha barn?
Ho er berre 16 år og er ikkje gift.
B: Kva er det du seier? Stakkars familien hennar.
Kva skal dei gjere no? Dette er vanskeleg for faren og mora hennar.
A: Ja, for ei skam. No blir ho kanskje aldri gift.
Korleis skal framtida hennar bli?

Snakk saman

Kva for ein av desse samtalane kjenner du deg att i?
Korleis skil desse to samtalane seg frå kvarandre?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for din kultur?
Kva for ein av samtalane er mest typisk for norsk kultur?

For at ein skal forstå eg- og vi-kulturar betre må læraren presentere lista over ulikskapane og diskutere det med gruppa.

Samtalestartar 2

Manar
Manar går i tredje klasse. Ho og foreldra har budd i Noreg i eit par år. På skulen leikar ho mykje med ei norsk jente som heiter Karine. Karine har invitert Manar med seg heim etter skulen fleire gonger, men foreldra til Manar seier nei. Dei vil at Manar skal kome rett heim etter skulen. No har Karine slutta å invitere Manar. Manar og Karine leikar ikkje så mykje saman i friminutta lenger, heller. Manar er lei seg.

Snakk saman

Kva grunnar kan foreldra til Manar ha for å nekte Manar å vere med andre barn heim?
Kva konsekvensar kan valet til foreldra få for Manar?

Les/høyr meir

Bok: Mulighetens barn (Loveleen Kumar, Cappelen 1997)

Bok: Third Culture Kids (Gyldendal, 2019)

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon
gi eksempler på viktige lover, regler og verdier som omhandler barn og unges rettigheter og rettsvern

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Kuishi katika tamaduni mbili

AdobeStock

Kila mtu huzaliwa katika jamii na utamaduni fulani. Katika utamaduni huu, tunajifunza jinsi ya kuishi pamoja, tofauti kati ya mema na mabaya, na jinsi tunavyoona nafasi yetu katika ulimwengu. Watoto hujifunza kutoka kwa wazazi wao na kupitia jamii inayowazunguka. Tamaduni tofauti zina misimamo tofauti kuhusu jukumu la mtu. Ili kuelewa tofauti hizi kwa urahisi, tunaweza kugawanya tamaduni katika makundi mawili makuu. Tunayaita makundi haya mawili tamaduni za kibinafsi na zilizo jumuishi.

Katika utamaduni wa kibinafsi, mtu ndiye muhimu zaidi. Maadili mema ni pamoja na uhuru na usawa. Katika utamaduni jumuishi, kikundi kwa ujumla ndiyo muhimu zaidi. Maadili mema ni pamoja na utiifu, heshima na uhusiano mzuri.

Kwa watoto wanaokuzwa katika tamaduni mbili, huenda wakati mwingine wakahitaji kuzingatia kanuni fulani wakiwa nyumbani na kanuni nyingine tofauti wakiwa kwingineko. Huenda kukawa na maoni tofauti kuhusu adabu au kinachochukuliwa kuwa sahihi, na kunaweza kuwa na matarajio tofauti kuhusu tabia ya mtoto.

Jadilianeni pamoja

  • Jadili tofauti kati ya tamaduni za kibinafsi na zilizo jumuishi. Je, zinatofautiana kabisa moja kwa nyingine?
  • Je, utamaduni wa Kinorwe ni utamaduni jumuishi, utamaduni wa kibinafsi au utamaduni wa mseto?
  • Je, ni matatizo yapi humkabili mtu kutoka kwenye utamaduni jumuishi ikilinganishwa na utamaduni wa kibinafsi?
  • Je, ni matatizo yapi humkabili mtu kutoka kwenye utamaduni wa kibinafsi kuhusiana na utamaduni jumuishi?
  • Jadili kuhusu kuwalea watoto katika utamaduni wa kibinafsi na utamaduni jumuishi.
GettyImages
GettyImages

Chagua jibu sahihi

Je, watoto hujifunza kutoka kwa nani?

Chagua jibu sahihi

Ili kuelewa tofauti hizi kwa urahisi, tunaweza kugawanya tamaduni katika makundi mawili makuu. Je, makundi haya mawili yanaitwaje?

Chagua jibu sahihi

Je, tamaduni jumuishi zina sifa zipi?

Chagua jibu sahihi

Je, tamaduni za kibinafsi zina sifa zipi? Unaweza kuchagua zaidi ya jibu moja.

Chagua taarifa sahihi au isiyo sahihi

Soma taarifa hizi. Ipi ni sahihi? Ipi si sahihi?

Watoto hujifunza kutoka kwa wazazi wao na kupitia jamii inayowazunguka.
Tamaduni nyingi zina mitazamo, maadili na misimamo sawa.
Tamaduni za kibinafsi ni tamaduni zinazolenga kikundi.
Heshima ni muhimu katika tamaduni jumuishi.
Usawa ni muhimu katika tamaduni za kibinafsi.