ናብ ሓድሽ ሃገር ምግዓዝ

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Snakk sammen

Det er viktig å snakke om at alle som flytter fra et sted/land til et annet i større eller mindre grad vil gå gjennom en mental migrasjonsprosess. Det bør være et mål å skape forståelse for at en ikke er alene om reaksjonene. Man trenger ikke være “syk” selv om en sliter.

Det er viktig å få fram at ulike familiemedlemmer kan ha ulike reaksjoner og være i ulike faser, og at dette kan skape utfordringer i familien. Barn vil ofte gå ut og inn av slike faser. De kan tilsynelatende tilpasse seg det nye livet veldig lett. De kan også få dårlig samvittighet for å ha det bra mens foreldrene sliter.

Rahman og kona

Rahman og kona hans kom til Norge for fire måneder siden. Han kom fra et land i krig og syntes livet var vanskelig. Den første tida i Norge var han veldig glad og fornøyd. Han gledet seg til å lære norsk og finne en jobb.
Nå er han ikke så glad lenger. Han synes Norge er et vanskelig land å bo i. Han strever med å lære norsk og synes det går veldig sakte. Han føler seg fremmed.

  • Snakk sammen om Rahmans situasjon. Hvor er han i migrasjonsprosessen? Hva tror du vil skje videre?

Tips til undervisninga

Snakk saman

Det er viktig å snakke om at alle som flyttar frå eitt land til eit anna, eller frå ein stad til ein annan, i større eller mindre grad vil gå gjennom ein mental migrasjonsprosess. Det bør vere eit mål å skape forståing for at ein ikkje er åleine om desse reaksjonane. Ein er ikkje «sjuk» sjølv om ein slit.

Det er viktig å få fram at ulike familiemedlemar kan ha ulike reaksjonar og gå gjennom dei ulike fasane til ulike tider, og at dette kan skape utfordringar i familien. Barn vil ofte gå ut og inn av slike fasar. Dei kan sjå ut til å ha svært lett for å tilpasse seg det nye livet. Dei kan òg få dårleg samvit for å ha det bra medan foreldra slit.

Rahman og kona

Rahman og kona hans kom til Noreg for fire månader sidan. Han kom frå eit land i krig og tykte at livet var vanskeleg. Den første tida i Noreg var han veldig glad og nøgd. Han gledde seg til å lære norsk og finne seg ein jobb.
No er han ikkje så glad lenger. Han synest at Noreg er eit vanskeleg land å bu i. Han strevar med å lære seg norsk og synest at det går veldig sakte. Han kjenner seg framand.

  • Snakk saman om situasjonen til Rahman. Kvar er han i migrasjonsprosessen? Kva trur du vil skje vidare?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på hvordan fysisk og psykisk helse kan bli påvirket av livsstil og ulike hendelser, som for eksempel migrasjon

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

ናብ ሓድሽ ሃገር ምግዓዝ

En koffert og en sekk står foran et vindu på en flyplass. Utenfor vinduet står et fly. Bildet illustrerer en flytteprosess til et annet land.
GettyImages

ሰበነ፡ ኣብ መወዳእታ ናብ ኖርወይ ብምምጻእና ኣዝየ ሕጕስቲ እየ። ኣብዚ ጽቡቕ እዩ፡ ሕጂ ንዓናን ንደቅናን ውሕስነት ዘሎዎ መጻኢ ኮይኑ’ዩ ዝስምዓኒ ዘሎ። ኣማኒኤል፡ ኣብዚ ጽቡቕ`ዩ ዲኺ ዝበልኪ፧ ኣነ ኣብ ወጻኢ ሃገር ብምህላወይ ኣዝዩ ሰልቺውኒ ኣሎ። ኵሉ ከቢድ’ዩ። ኩሉ ምዃን ኣብዩ። ንባዕለይ ስራሕ የብለይን፡ እቲ ቋንቋ ኣይርድኣንን’ዩ፡ ኣብ ኵሉ ነገራት ከኣ ሓገዝ የድልየኒ። ኣብዚ ቦታ’ዚ ዝነብሩ ሰባት ከም ገለ እዩ ጠባዮም። ካባቲ ኣነ ዝሓስቦ ፈጺሞም ዝተፈልየ ኣተሓሳስባ’ዩ ዘሎዎም።
ሰበነ፡ ኣነ ደኣ ጽቡቕ ዘለኻ ኮይኑ’ንድዩ ዝስምዓኒ ነይሩ።
ኣማኒኤል፡ ቅድሚ ገለ ሰሙናት ኣጸቢቑ ዝሓሸ ኔረ። ሽዑ ህይወት ማዕረ ክንደይ ከም ዝተቐየረ ኣይተረድኣንን ነይሩ። ብዙሕ ኢና ኣጥፊእና፡ ስድራቤት፡ ኣዕሩኽ፡ ባህሊ፡ ቋንቋ።

ናብ ሓድሽ ሃገር ዝግዕዙ ሰባት ገለ ነገር የጋጥሞም’ዩ። መብዛሕትኡ ግዜ እቲ ንሕና ሰለስተ ስነኣእምሮኣዊ ደረጃታት መስርሕ ስደት ኢልና ንጽውዖ ይሓልፉዎ እዮም። እዞም ደረጃታት መስርሕ እዚኣቶም ክሳዕ ክንደይ ይጸንሑ ካብ ሰብ ናብ ሰብ ይፈላለዩ እዮም።

1ይ ደረጃ

Et par flytter på en stor stol i stua si. De skaper et hjem. De smiler og er glade. Foto
GettyImages

ኣብቲ መጀመርታ እዋን ሓጐስን እወታዊ ኣረኣእያን ክስምዓካ ልሙድ’ዩ። ኵሉ ግዜ ትሑዝ ኢኻ። ብዙሕ ነገራት ዝግበር ኣሎ፡ እቲ ኵሉ ሓደሽቲ ነገራት ከኣ ባህ ዘብል ክኸውን ይኽእል። ብዛዕባ’ቲ ሓድሽ ዘጋጠመካ ዕድላት’ምበር ብዛዕባ’ቲ ገዲፍካዮ ዝመጻእካን ዝሰኣንካዮን ነገራት ምናልባት ብዙሕ ኣይትሓስብን ትኸውን።

2ይ ደረጃ

En kvinne sitter i sofaen med hodet i hånden. Hun ser betenkt og nedstemt ut. Foto
GettyImages

ድሕሪ ገለ መዓልትታት፡ ሰሙናት ወይ ኣዋርሕ መብዛሕትኦም ሰባት ኣብታ ሓዳስ ሃገር መነባብሮ ኣጸጋሚ ኮይኑ ይስምዖም። ሃንደበት ሳዕቤን ናይቲ ምግዓዝ ይርድኦም። ኵሉ’ቲ ኣብታ ሓዳስ ሃገር ዘሎ ነገራት ጓና ስለ ዝዀኖም ናይ ዘይምትእምማን ስምዒት ይሓድሮም። ከምቲ ዝለመዱዎ ህይወት ስለ ዘይኰነሎም ብዘይ ምኽንያት ይደኽሙን ይስልክዮምን፡ ናፍቖት ናይቲ ቅድሚ ሕጂ ዝፈልጡዎ ህይወት ድማ ዓቢ ይኸውን።

3ይ ደረጃ

En kvinne med hijab og en kvinne uten hijab sitter i en sofa. De er venninner og ler av noe de ser på mobilen. Foto
GettyImages

ድሕሪ ዝተወሰነ እዋን እቲ ህይወት ንመብዛሕትኦም ሰባት እንደገና ዝቐለለ ኮይኑ ይስምዖም። ኣቲ ቋንቋን ስርዓትን ናይታ ሓዳስ ሃገር ዝያዳ ይርድኦም። መጻኢኦም ብሩህ ኮይኑ ይርኣዮም። ነቲ ስደት ይርዕሙዎ። በብቝሩብ ነቲ ኣብታ ሓዳስ ሃገር ዘሎ እወታዊ ህይወትን ክብርታትን ይቕበሉዎ። ነዚ ምስቲ ካብ ዓዶም ሒዞሞ ዝመጽኡ ክብርታትን ሓሳባትን ብምውህሃድ ድማ ኣብቲ ሓድሽ ሕብረተሰብ ቦታኦም ይረኸቡ።

ብሓባር ተዘራረቡ

  • ኣማኒኤልን ሰበነን ከመይ ኣለዉ፧ እቲ ዝብሉዎ ዘለዉ ናትካ ተመኩሮ ውን ካብኡ ዘይፍለ ኮይኑ ዶ ይስምዓካ፧
  • ኣማኒኤል ብዙሕ ነገር ከም ዝሰኣኖ እዩ ዝዛረብ ዘሎ። እዚ ንጥዕናኡ እንታይ ትርጕም ክህልዎ ይኽእል፧
  • ሓደ ብዘይ ድሌቱ ፍቓድ ናብ ካልእ ሃገር ዝገዓዘ ሰብ ካብቲ ብድሌቱ ዝገዓዘ ሰብ ነዚ ደረጃታት’ዚ ብዝተፈልየ መንገዲ ክምኰሮ ይኽእልዶ፧
  • ኣባላት ሓንቲ ስድራቤት ኣባላታ እዚ ደረጃታት እዚ ኣብ ዝተፈላለየ እዋናት እንተ ሰጊሮሞ፣ እታ ስድራቤት ከመይ ዝበለ ህይወት ክህልዋ ይኽእል፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

መስርሕ ስነኣእምሮኣዊ ፍልሰት ክንደይ ደረጃታት/ገጻት ኣሎዎ፧

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

ኣየናይ ደረጃ በዚ ዝስዕብ ይልለ

  • ኣብታ ሓዳስ ሃገር ምንባር ኣጸጋሚ ኮይኑ ይስምዓካ
  • ሓደ ሰብ ሳዕቤን ናይቲ ምግዓዝ ይርድኦ
  • እቲ ሰብ ነቲ ቅድሚ ሕጂ ዝነበረ ህይወት ይናፍቖ

ቅኑዕ መልሲ ምረጽ

እዚ ዝተፈላለየ ደረጃታት ንኽንደይ ዝኣክል ግዜ ይጸንሕ፧

ነዚ ምሉእ ሓሳባት መልኣዮ

ሓደ ሰብ ነቲ ኣብታ ሓዳስ ሃገር ዘሎ ህይወትን ስነምግባራዊ ክብርታትን ብእወታዊ መንገዲ ምስ ተቐበሎን ምስቲ ካብታ ናይ ቀደም ሃገር ሒዙዎ ዝመጽአ ስነምግባራዊ ክብርታትን ሓሳባትን ምስ ዘወሃህዶ ...

ቅኑዕ ወይ ጌጋ ምረጽ

ነዚ መግለጺታት ኣንብቦ። ኣየናይ'ዩ እቲ ቅኑዕ፡ ኣየናይከ እቲ ጌጋ፧

ኩላቶም ናብ ሓዳስ ሃገር ዝገዓዙ ሰባት በቶም ሰለስተ ደረጃታት መስርሕ ስነኣእምሮኣዊ ፍልሰት ይሓልፉ እዮም።
ናብ ካልእ ሃገር ምግዓዝ ኣጸጋሚ ኮይኑ ክስምዓካ ልሙድ'ዩ።
እቲ ደረጃታት ንኽንደይ ዝኣክል ግዜ ይጸንሕ ካብ ሰብ ናብ ሰብ ዝተፈላለየ እዩ።
ብዙሓት ሰባት ናብ ካልእ ሃገር ምግዓዝ ጸገም የብሉን ዝብል ኣርኣእያ ኣሎዎም።
ኣብቲ ፈለማ እዋን ኣብ ሓንቲ ሓዳስ ሃገር ብዙሓት ሰባት ትስፉው ኣረኣእያ ኣሎዎም።