The Introduction programme and the Integration Act

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Bruk samtalestarteren om Hassan og Amir. Pass på å ikke gå i den fella at en begynner å diskutere innholdet i de ulike deltakernes integreringskontrakter. Hold diskusjonen på et generelt nivå.

Samtalestarter

Hassan og Amir er begge nye deltakere i introduksjonsprogrammet. De snakker sammen om tilbudet de har fått.


Hassan: Jeg har fått introduksjonsprogram i to år. Meningen er at jeg skal lære norsk, ta noen grunnskolefag og også ha noe praksis i arbeidslivet. Jeg synes det høres ut som litt kort tid. Å lære et helt nytt språk i voksen alder er jo vanskelig. Etter to år skal jeg finne en jobb og forsørge meg selv. Eller kanskje jeg skal begynne på videregående skole og ta opp studielån.
Amir: Jeg har bare fått introduksjonsprogram i 6 måneder! Jeg skal stort sett konsentrere meg om å lære språket og å få hjelp til å forstå det norske samfunnet. Etterpå må jeg finne en jobb. Jeg vil jobbe samtidig som jeg fortsetter å lære språket slik at jeg etterhvert kan få brukt utdannelsen min. Jeg har jo gått flere år på universitetet og vil gjerne jobbe med det jeg har utdannet meg til.

  • Hvorfor har Hassan og Amir fått forskjellig lengde på introduksjonsprogrammet?
  • Hva kan de gjøre for å nå målene sine?
  • Hvordan kan situasjonen deres bli etter at de er ferdige med introduksjonsprogrammet?

Tips til undervisninga

Bruk samtalestartaren om Hassan og Amir. Pass på å ikkje gå i den fella å byrje å diskutere innhaldet i dei einskilde deltakarane sine integreringskontraktar. Hald diskusjonen på eit generelt nivå.

Samtalestartar

Hassan og Amir er begge nye deltakarar i introduksjonsprogrammet. Dei snakkar saman om tilbodet dei har fått:


Hassan: Eg har fått introduksjonsprogram i to år. Det er meininga at eg skal lære meg norsk, ta nokre grunnskulefag og ha litt praksis i arbeidslivet. Eg tykkjer det høyrest ut som om det er litt kort tid. Det er jo vanskeleg å lære eit heilt nytt språk i vaksen alder. Etter to år skal eg finne ein jobb og forsørgje meg sjølv. Eller kanskje eg skal byrje på vidaregåande skule og ta opp studielån.

  • Kvifor har Hassan og Amir fått ulik lengde på introduksjonsprogrammet?
  • Kva kan dei gjere for å nå måla sine?
  • Korleis kan situasjonen deira bli etter at dei er ferdige med introduksjonsprogrammet?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om sentrale rettigheter, plikter og muligheter som nyankommen innvandrer i Norge

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

The Introduction programme and the Integration Act

The object of the introduction programme is

  • to give the participants basic Norwegian language skills
  • to give the participants basic insight into Norwegian society
  • to prepare the participants for employment or education

The authorities in Norway realise that it is difficult for people to find a job and support themselves when they first come to a new country. The Norwegian parliament, the Storting, thus adopted an act known as the Integration Act. Among other things, this act tasks Norwegian municipalities with offering the introduction programme to refugees.

In this programme, the participants learn the Norwegian language and gain knowledge and training in Norwegian society and the Norwegian labour market. The intention of the programme is for the participants to enter the labour market or education when they have completed the programme. The programme can last between three months and three years, depending on the person’s previous schooling and experience. Those who participate in the programme receive financial support.

The introduction programme shall comprise

  • Norwegian language tuition
  • help to master life in a new country
  • parental guidance (for those with children under 18)
  • content relating to work or education

Source: IMDi

Talk together

  • Why are refugees given an opportunity to take an introduction programme?
  • Why are not all immigrants given an opportunity to take an introduction programme?
  • What requirements should be made of the participants in the introduction programme?
  • What do you think those participating in the programme expect? What does society expect of those participating in the programme?

Select the right answer

What is the object of the introduction programme?

Select the right answer

How long does the introduction programme last?

Select the right answer

Which body adopted the Integration Act?

Select the right answer

Who organises the introduction programme?

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

The government adopted the Integration Act.
The Integration Act tasks Norwegian municipalities with offering the introduction programme to refugees.
The programme can last between one month and one year, depending on the person’s previous schooling and experience.
Those who participate in the programme receive financial support.