Kritisk tenkning og etisk bevissthet

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Snakk sammen

Det er viktig å snakke sammen om hvordan man kan vurdere hvor troverdig informasjon er. Vi blir alle bombardert med informasjon fra ulike kilder. Noen ganger får vi motstridende informasjon. Hvem skal man da stole på? Har avsender av informasjon en egen agenda? Skal man for eksempel stole på informasjon fra myndighetene eller fra venner om informasjonen er motstridende?

Hvordan blir det hvis barna lærer ikke å si i mot foreldrene hjemme og samtidig lærer i barnehagen eller på skolen å stille spørsmål og argumentere?

Tips til undervisninga

Snakk saman

Det er viktig å snakke saman om korleis ein kan vurdere kor truverdig informasjon er. Vi blir alle bombarderte med informasjon frå ulike kjelder. Nokre gonger får vi motstridande informasjon. Kven skal ein då lite på? Har avsendaren av informasjonen ein eigen agenda? Skal ein til dømes lite på informasjon frå styresmaktene eller frå vener dersom dei gjev motstridande informasjon?

Korleis blir det dersom barna heime lærer å ikkje seie imot foreldra og samstundes lærer i barnehagen eller på skulen å stille spørsmål og argumentere?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om personvern og opphavsrett, samt retten en selv og andre har til privatliv
samtale om betydningen av kritisk tenkning og etisk bevissthet, blant annet knyttet til digital dømmekraft

Kjerneelement

Perspektivmangfold og kritisk tenkning

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Kritisk tenkning og etisk bevissthet

Seks personer står ved siden av hverandre. De holder opp tankebobler og snakkebobler laget med papir i forskjellige farger. Bildet illustrerer at de har forskjellige meninger. Foto
GettyImages

I dag legger det norske samfunnet vekt på at alle skal ha sine egne meninger. På skolen lærer barna å være nysgjerrige og bruke kunnskapene de får, til å gjøre valg som er riktige for dem. De lærer å argumentere, drøfte og være kreative. Det er altså ikke nok å gjenfortelle det læreren har sagt eller det som står i læreboka. For at ny kunnskap og innsikt skal utvikles, må man stille spørsmål ved og diskutere det etablerte. Samtidig skal man være åpen for at egen kunnskap og erfaring kan være ufullstendig.

Et nærbilde av et forstørrelsesglass foran en PC-skjerm. Bildet illustrerer at man bør granske kildene sine. Foto
GettyImages

I dag lever vi i et informasjonssamfunn. Ingen mennesker kan ha all den informasjonen som finnes, i hodet. Da blir det viktig å vite hvor og hvordan vi kan finne den informasjonen vi trenger. Vi må blant annet lære å bruke internett og å lete etter informasjon i bøker. Hvem som helst kan legge ut informasjon på internett, og alt som finnes der, er ikke like riktig. Derfor må vi være kildekritiske.

Kildekritikk betyr å vurdere det man leser. Den som leser, må stille seg noen kritiske spørsmål, for eksempel:

  • Hvem har skrevet teksten?
  • Har den som skriver, en spesiell agenda?
  • Hva vil vedkommende oppnå med å skrive akkurat denne teksten på denne måten?
  • Er opplysningene i teksten korrekte?
  • Kommer alle viktige fakta fram, eller er vesentlige fakta utelatt?

Dersom vi bruker andres tekster, bilder, musikk osv. i våre egne produksjoner, må vi alltid oppgi hvem som har opphavsretten til materialet.

Etisk bevissthet handler om å balansere forskjellige hensyn, slik at du bedre kan ta avgjørelser og vurdere valgene du tar. Du blir bedre til å gjøre det som er riktig for samfunnet, menneskene rundt deg og deg selv.

  • Etisk bevissthet er å veie ulike hensyn mot hverandre. Den er nødvendig for å være et reflektert og ansvarlig menneske. Opplæringen skal utvikle elevenes evne til å foreta etiske vurderinger og gjøre dem fortrolige med etiske problemstillinger.
  • Kritisk tenkning og etisk bevissthet er både en forutsetning for og en del av det å lære i mange ulike sammenhenger, og det bidrar til at elevene utvikler god dømmekraft.

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Snakk sammen

  • Hva betyr kildekritikk?
  • Hvor viktig er det at elever og andre stiller spørsmål ved det de leser på internett?
  • Den norske skolen oppmuntrer elevene til å argumentere og å ha egne meninger. Hva tenker du om det? Hvorfor er det sånn? Får det betydning for barneoppdragelsen og forholdet mellom barn og foreldre?

Familien på fire trenger ny bil. Bilen skal brukes på korte og litt lengre bilturer. Martin og Maria lurer på hva de skal velge.
1. En stor bil med seks seter som kan brukes både på korte og lange turer. Bilen har plass til bestemor og bestefar, og den er en dieselbil.
2. En elektrisk bil med fire seter som passer fint på korte turer med familien, men som må lade underveis dersom familien skal på langtur. Den har heller ikke plass til bestemor og bestefar.

Martin og Maria er opptatt av miljøet og er de nærmeste pårørende til bestemor og bestefar. Hvilke etiske problemstillinger tror du Martin og Maria diskuterer?

Mann og kvinne sitter med en pc og diskuterer. Foto
GettyImages

Velg riktig svar

Hva er kildekritikk?

Velg riktig svar

Hva passer for det norske samfunnet?

Velg riktig svar

Hva bør man tenke over når man leser noe på internett? Flere svar er riktige.

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Informasjon man finner på internett, er korrekt informasjon.
I Norge er det et mål at man er enige.
Etisk bevissthet er å balansere forskjellige hensyn slik at du bedre kan ta avgjørelser og vurdere valg.
Kildekritikk er å være uenig i det man leser.
Kritisk tenkning og etisk bevissthet gjør at man utvikler bedre dømmekraft.

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Når man leser informasjon på nettet, bør man stille seg selv noen kritiske spørsmål.
På skolen lærer barna å argumentere for meningene sine.
I mange sammenhenger er kritisk tenkning og etisk bevissthet både en forutsetning for, og en del av, å lære.
Det er kun autoriserte personer som kan legge ut informasjon på internett.
For at ny kunnskap og innsikt skal utvikles, må man stille spørsmål ved, og diskutere det etablerte.