Bærekraftig utvikling

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Filmen viser 21 klipp. I de første ti klippene ser vi miljøproblemene vi står ovenfor: is som smelter, røyk og forurensning, biltrafikk, flytrafikk, brennende skog, forsøpling og isbjørner som står alene på et isflak. De neste to klippene viser miljøvennlig energi: vannkraft og vindkraft. De siste ni klippene viser hva vi som privatpersoner kan gjøre for å bekjempe klimakrisen: dyrke planter og grønnsaker, demonstrere for klimavennlige tiltak, sykle til jobben, ta toget, bruke el-bil, pante flasker, kjøpe brukte klær og reparere klærne vi allerede har.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du på når du hører ordet «bærekraftig»?
Hva kan man gjøre for å leve bærekraftig? Hva burde man ikke gjøre?
Er det enkelt å leve bærekraftig? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hvem kan legge til rette for at mennesker skal kunne leve bærekraftig? Hvordan?
Hvilke råd ville du gitt til en venn som ønsket å være mer miljøvennlig, men ikke visste hvordan?

Snakk sammen

Læreren kan gjerne samle på og presentere ulike nyhetsoppslag om naturkatastrofer som flom, tørke, skogbranner, ekstrem hete osv. rundt i verden.

Under koronapandemien har vi sett at det er en fordel for et land å være selvforsynt med matvarer og også andre varer. Er det mulig for alle land å være like selvforsynte? Hva ville skjedd i Norge dersom vi bare kunne kjøpt mat og varer produsert i Norge?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Filmen er sett saman av 21 klipp. I dei første ti klippa ser vi miljøproblema vi står overfor: is som smeltar, røyk og forureining, biltrafikk, flytrafikk, brennande skog, forsøpling og isbjørnar som står åleine på eit isflak. Dei neste to klippa viser miljøvenleg energi: vasskraft og vindkraft. Dei siste ni klippa viser kva vi som privatpersonar kan gjere for å kjempe mot klimakrisa: dyrke plantar og grønsaker, demonstrere for klimavenlege tiltak, sykle til jobben, ta toget, bruke elbil, pante flasker, kjøpe brukte klede og reparere kleda vi allereie har.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du på når du høyrer ordet «berekraftig»?
Kva kan ein gjere for å leve berekraftig? Kva burde ein ikkje gjere?
Er det enkelt å leve berekraftig? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kven kan leggje til rette for at menneske skal kunne leve berekraftig? Korleis?
Kva råd ville du gjeve til ein ven som ønskjer å vere meir miljøvenleg, men ikkje veit korleis?

Snakk saman

Læraren kan gjerne samle på og presentere ulike medieoppslag om naturkatastrofar som flaum, tørke, skogbrannar, ekstrem varme o.a. rundt om i verda.

Under koronapandemien har vi sett at det er ein fordel for eit land å vere sjølvforsynt, både med matvarer og andre varer. Er det mogleg for alle land å vere like sjølvforsynte? Kva ville skjedd i Noreg dersom vi berre kunne kjøpe mat og varer som er produserte i Noreg?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om hvilke konsekvenser bruk og misbruk av ressurser har for et bærekraftig miljø og samfunn

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Se filmen

Bærekraftig utvikling

En isbjørn står alene på et lite isflak i sola. Isbjørnen skriker, og det ser ikke ut som om den har det bra. Foto
GettyImages

FNs bærekraftsmål er en felles plan for bærekraftig utvikling for hele verden. Planen har som mål at vi sammen skal utrydde fattigdom, bekjempe forskjellige typer ulikheter og stoppe klimaendringene innen 2030.

Klimaendringer

Vær og klima er ikke det samme. Været er det vi opplever hver dag når vi ser ut av vinduet eller er ute, mens klimaet er gjennomsnittet av været målt over lang tid. I løpet av de siste hundre årene har det skjedd store forandringer i klimaet på jorden. De fleste klimaforskere i verden mener at det er menneskenes utslipp av karbongasser som er årsaken til de store og raske endringene vi ser i dag.

Her er noen av endringene vi opplever:

  • Temperaturen på kloden stiger.
  • Havet stiger og blir surere.
  • Isen smelter.
  • Det blir variert nedbør og mer ekstremvær.
Person i gult regntøy på oversvømt vei. Det regner kraftig. Foto
GettyImages

Fornybare ressurser

Fornybare ressurser er et begrep som forteller om naturressurser som fornyer seg selv. Menneskene kan bruke av disse ressursene, men ved riktig utnytting brukes de ikke opp.

Eksempler på fornybare ressurser:

  • dyr, trær og planter
  • nedbør, vind og vann
  • solstråler

Eksempler på ikke-fornybare ressurser:

  • olje
  • gass
  • kull

Kortreist mat

Bonde med ulike kåltyper. Foto
GettyImages

Kortreist mat er produsert i nærheten av forbrukeren. Når maten produseres lokalt, blir det mindre behov for transport, og vi sparer mye klimagassutslipp. Det vil også være lettere å ha kontroll med produksjonen av lokalt produsert mat. Dette kan handle om sprøytemidler, bruk av antibiotika i kjøtt- og fiskeindustrien og dyrenes levekår.

Snakk sammen

  • Snakk om klimaendringene. Hvordan oppleves de i ditt hjemland? Hvordan oppleves de her i Norge?
  • Snakk om fornybare ressurser. Hva skjer når menneskene bruker av disse ressursene i et mye høyere tempo enn det naturen trenger for å fornye seg selv?
  • Snakk om fordeler og ulemper ved kortreist mat.
  • Er det viktig at et land er selvforsynt? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  • Snakk om FNs bærekraftsmål. Synes du at noen av dem er viktigere enn andre? Er hele verden enige om denne planen?

Velg riktig svar

Hva er klima?

Velg riktig svar

Hva mener de fleste klimaforskerne at er årsaken til de raske og store endringene vi ser i klimaet?

Velg riktig svar

Hva er en fonybar ressurs?

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Temperaturen på kloden stiger ikke.
FNs bærekraftsmål er en felles plan for bærekraftig utvikling for hele verden.
Klima og vær betyr det samme.
En av klimaendringene vi opplever, er at isen smelter.
De fleste klimaforskere mener at klimaendringer er menneskeskapte.

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Solstråler, trær og vind er ikke-fornybare ressurser.
Olje er en ikke-fornybar ressurs.
Vann er en fornybar ressurs.
Når mat produseres lokalt, blir det mindre behov for transport og vi sparer klimagassutslipp.
Det er vanskeligere å ha kontroll med produksjon av lokalt produsert mat enn mat produsert andre steder.

Trykk på riktig bilde

Hvilket bilde viser en ikke-fornybar ressurs?