Sustainable development

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Se filmen

Filmen viser 21 klipp. I de første ti klippene ser vi miljøproblemene vi står ovenfor: is som smelter, røyk og forurensning, biltrafikk, flytrafikk, brennende skog, forsøpling og isbjørner som står alene på et isflak. De neste to klippene viser miljøvennlig energi: vannkraft og vindkraft. De siste ni klippene viser hva vi som privatpersoner kan gjøre for å bekjempe klimakrisen: dyrke planter og grønnsaker, demonstrere for klimavennlige tiltak, sykle til jobben, ta toget, bruke el-bil, pante flasker, kjøpe brukte klær og reparere klærne vi allerede har.

Forslag til spørsmål

Hva tenker du på når du hører ordet «bærekraftig»?
Hva kan man gjøre for å leve bærekraftig? Hva burde man ikke gjøre?
Er det enkelt å leve bærekraftig? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hvem kan legge til rette for at mennesker skal kunne leve bærekraftig? Hvordan?
Hvilke råd ville du gitt til en venn som ønsket å være mer miljøvennlig, men ikke visste hvordan?

Snakk sammen

Læreren kan gjerne samle på og presentere ulike nyhetsoppslag om naturkatastrofer som flom, tørke, skogbranner, ekstrem hete osv. rundt i verden.

Under koronapandemien har vi sett at det er en fordel for et land å være selvforsynt med matvarer og også andre varer. Er det mulig for alle land å være like selvforsynte? Hva ville skjedd i Norge dersom vi bare kunne kjøpt mat og varer produsert i Norge?

Tips til undervisninga

Sjå filmen

Filmen er sett saman av 21 klipp. I dei første ti klippa ser vi miljøproblema vi står overfor: is som smeltar, røyk og forureining, biltrafikk, flytrafikk, brennande skog, forsøpling og isbjørnar som står åleine på eit isflak. Dei neste to klippa viser miljøvenleg energi: vasskraft og vindkraft. Dei siste ni klippa viser kva vi som privatpersonar kan gjere for å kjempe mot klimakrisa: dyrke plantar og grønsaker, demonstrere for klimavenlege tiltak, sykle til jobben, ta toget, bruke elbil, pante flasker, kjøpe brukte klede og reparere kleda vi allereie har.

Framlegg til spørsmål

Kva tenkjer du på når du høyrer ordet «berekraftig»?
Kva kan ein gjere for å leve berekraftig? Kva burde ein ikkje gjere?
Er det enkelt å leve berekraftig? Kvifor? Kvifor ikkje?
Kven kan leggje til rette for at menneske skal kunne leve berekraftig? Korleis?
Kva råd ville du gjeve til ein ven som ønskjer å vere meir miljøvenleg, men ikkje veit korleis?

Snakk saman

Læraren kan gjerne samle på og presentere ulike medieoppslag om naturkatastrofar som flaum, tørke, skogbrannar, ekstrem varme o.a. rundt om i verda.

Under koronapandemien har vi sett at det er ein fordel for eit land å vere sjølvforsynt, både med matvarer og andre varer. Er det mogleg for alle land å vere like sjølvforsynte? Kva ville skjedd i Noreg dersom vi berre kunne kjøpe mat og varer som er produserte i Noreg?

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om hvilke konsekvenser bruk og misbruk av ressurser har for et bærekraftig miljø og samfunn

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet
Video

Watch the film

Sustainable development

En isbjørn står alene på et lite isflak i sola. Isbjørnen skriker, og det ser ikke ut som om den har det bra. Foto
GettyImages

The UN Sustainable Development Goals (SDGs) are a common plan for sustainable development in the whole world. Their goal is to eradicate poverty, combat different types of inequality and stop climate change by 2030.

Climate change

The weather and the climate are not the same thing. The weather is what we see every day when we are outside or look out of the window, while the climate is the average weather measured over a long period. Over the past 100 years, major changes have taken place in the earth’s climate. Most of the world’s climate researchers believe that human CO2 emissions are behind the rapid and far-reaching changes we see today.

The changes we are experiencing include:

  • The earth’s temperature is rising.
  • The ocean is rising and becoming more acidic.
  • The ice is melting.
  • There is more varied precipitation and more extreme weather.
Person i gult regntøy på oversvømt vei. Det regner kraftig. Foto
GettyImages

Renewable resources

Renewable resources is a term that describes self-renewing natural resources. People can draw on these resources, and if exploited properly, they are not used up.

Examples of renewable resources:

  • animals, trees and plants
  • precipitation, wind and water
  • sunshine

Examples of non-renewable resources:

  • oil
  • gas
  • coal

Locally produced food

Bonde med ulike kåltyper. Foto
GettyImages

Locally produced food is produced near the consumer When food is produced locally, there is less need for transport and we thus save a lot of greenhouse gas emissions. It is also easier to control the production of locally produced food. This may concern crop sprays, the use of antibiotics in the meat and fish industry and animal welfare conditions.

Talk together

  • Talk about climate change. How is it affecting your home country? How is it affecting Norway?
  • Talk about renewable resources. What happens when people use these resources up more quickly than the rate at which nature is able to renew them?
  • Talk about the advantages and disadvantages of locally produced food.
  • Is it important for a country to be self-sufficient? Why or why not?
  • Talk about the UN SDGs. Do you think some of them are more important than others? Does the whole world agree on this plan?

Select the right answer

What is the climate?

Select the right answer

What do most climate researchers believe is behind the rapid and far-reaching changes we see today?

Select the right answer

What is a renewable resource?

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

The earth’s temperature is not rising.
The UN Sustainable Development Goals (SDGs) are a common plan for sustainable development in the whole world.
Climate and weather mean the same thing.
One of the climate changes we are experiencing is that the ice is melting.
Most climate researchers believe that climate change is man-made.

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

Sunshine, trees and wind are non-renewable resources.
Oil is a non-renewable resource.
Water is a renewable resource.
When food is produced locally, there is less need for transport and we thus save greenhouse gas emissions.
It is more difficult to control the production of locally produced food than food produced elsewhere.

Click on the right image

Which image shows a non-renewable resource?