Norge fra 1814 til 1905

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Nasjonalromantikken: Spill Grieg i klassen (for eksempel «I Dovregubbens hall» og/eller «Morgenstemning») og vis et av de nasjonalromantiske maleriene på lerretet/skjermen.

Snakk sammen

Her er det viktig å ta i bruk deltakernes egne erfaringer og tanker rundt nasjonalfølelse. Samtidig må læreren kjenne deltakergruppa si godt. Det kan sitte deltakere i gruppen som tilhører minoriteter og majoriteter i hjemlandet og det kan oppstå vanskelige situasjoner i klasserommet.

Nasjonaldagen feires på ulike måter rundt i verden. I Norge er det fokus på barna, barnetog, korpsmusikk, leker og is. Mange steder kan fokuset rundt nasjonaldagen være på militæret og ulike parader.

Forholdet mellom Norge og Sverige (og Danmark) er i dag vennskapelig. Vi har på mange måter felles verdier og kultur, og forstår hverandre språklig.

Stikkord til spørsmålet om utviklingen av Norge: grunnlov, nasjonalfølelse, unionsoppløsning, litteratur og kunst, dannelsen av politiske partier, industri, utvandring, humanistiske verdier inspirert av bl.a. den franske revolusjonen og den amerikanske uavhengighetserklæringen

Tips til undervisninga

Nasjonalromantikken: Spel Grieg i klassen (til dømes I Dovregubbens hall og/eller Morgenstemning) og vis eit av dei nasjonalromantiske måleria på lerretet/skjermen.

Snakk saman

Her er det viktig å bruke deltakarane sine eigne erfaringar og tankar om nasjonalkjensle. Samstundes må læraren kjenne deltakargruppa si godt. Det kan sitje deltakarar i gruppa som høyrer til minoritetar og majoritetar i heimlandet, og det kan oppstå vanskelege situasjonar i klasserommet.

Nasjonaldagar blir feira på ulike måtar rundt om i verda. I Noreg fokuserer vi på barn, barnetog, leikar og is. Mange stader står militæret og ulike paradar i fokus for nasjonaldagsfeiringa.

I dag er forholdet mellom Noreg og Sverige (og Danmark) venskapeleg. Vi har på mange måtar felles verdiar og kultur, og vi forstår kvarandre sine språk.

Stikkord til spørsmålet om utviklinga av Noreg: Grunnlov, nasjonalkjensle, unionsopplysing, litteratur og kunst, danning av politiske parti, industri, utvandring, humanistiske verdiar inspirerte av m.a. den franske revolusjonen og den amerikanske uavhengigheitserklæringa

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Digitale ferdigheter

Tverrfaglige tema

Demokrati og medborgerskap

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

gi eksempler på noen av de viktigste historiske hendelsene og prosessene som har dannet grunnlaget for framveksten av demokratiet i Norge  

Kjerneelement

Demokratiforståelse og deltakelse

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Norge fra 1814 til 1905

Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814. Maleri.
Stortingets kunstsamling

Unionsoppløsning og ny union

Det var flere kriger i Europa på begynnelsen av 1800-tallet, blant annet en stor krig med England på den ene siden og Frankrike på den andre. Denne konflikten kalles Napoleonskrigene. Danmark-Norge sto på Frankrikes side, og da Frankrike tapte krigen, måtte den danske kongen gi fra seg Norge til Sverige, som hadde stått på Englands side.

I 1814 ble derfor unionen mellom Danmark og Norge oppløst. Mange nordmenn håpet at Norge da ville bli et selvstendig land, og 112 mektige menn kom sammen på Eidsvoll. De ville blant annet skrive en grunnlov for det selvstendige Norge. 17. mai dette året fikk Norge sin egen grunnlov, og 1814 er derfor et viktig år i norsk historie.

Norge ble likevel tvunget inn i en union med Sverige, og i november 1814 var unionen mellom Sverige og Norge et faktum. Unionen med Sverige var løsere enn den tidligere unionen med Danmark. Norge fikk beholde grunnloven sin med noen endringer og hadde også indre selvstyre. Nasjonalforsamlingen, Stortinget, ble grunnlagt i 1814.

Utenrikspolitikken ble styrt fra Sverige, og kongen over de to landene var svensk. Han het Karl Johan og hovedgata i Oslo har navn etter denne kongen.

Nasjonalromantikk og norsk identitet

Et maleri av en robåt i en norsk fjord. I båten sitter et brudefølge. Fjellene og vannet ser storslått og vakkert ut.
«Brudeferd i Hardanger» av Adolph Tidemand og Hans Gude (1848)

Rundt midten av 1800-tallet vokste det fram en ny retning innenfor kunst og kultur i Europa. Den kalles nasjonalromantikken. Det ble viktig å peke på nasjonale særtrekk og gjerne gjøre disse enda bedre enn de var i virkeligheten. Norge ble særlig den vakre naturen trukket fram, og bondesamfunnet ble ansett som det «typisk norske». Nasjonalromantikken kom til uttrykk i både litteratur, billedkunst og musikk. Hos mange vokste det fram en stolthet over å være norsk, og mange ønsket at Norge skulle bli et selvstendig land.

Etter flere hundre år i union med Danmark var skriftspråket i Norge dansk. Det skriftspråket vi i dag kjenner som bokmål, er en fornorsking av dansk. I den nasjonalromantiske perioden mente mange nordmenn at vi burde ha et eget skriftspråk som ikke kom fra det danske språket. Språkforskeren Ivar Aasen reiste derfor rundt i Norge og samlet språkeksempler fra de ulike dialektene. Fra disse eksemplene lagde han et nytt skriftspråk, nynorsk. Både nynorsk og bokmål har utviklet seg mye siden 1800-tallet, men er begge offisielle målformer. I tillegg er samisk offisielt språk i Norge.

Fra jordbruk til industri

Tidligere var Norge et bondesamfunn. På midten av 1800-tallet bodde rundt sytti prosent av befolkningen i Norge på landsbygda. De jobbet stort sett med jordbruk og fiske. Livet var hardt for mange. Folketallet økte, og det var ikke nok jord og arbeid til alle. Samtidig skjedde det forandringer i byene. Her ble det startet opp fabrikker, og mange flyttet fra landsbygda til byene for å få arbeid. Livet i byen var vanskelig for mange arbeiderfamilier. Arbeidsdagene var lange, og boforholdene var dårlige. Familiene hadde ofte mange barn, og det var ikke uvanlig at flere familier bodde sammen i en liten leilighet. Mange Mange barn måtte også jobbe på fabrikkene for at familien skulle klare seg.

Før 1850 bodde ca. femten prosent av befolkningen i byer. På slutten av 1800-tallet bodde trettifem prosent i byene. I 1900 jobbet tjuetre prosent av alle yrkesaktive i industrien. Mellom 1850 og 1920 utvandret mer enn åtte hundre tusen nordmenn til Amerika.

Svart-hvitt-bilde av et veveri. Et stort rom med mange vever på rad. Foto
Wilse, Anders Beer / Oslo Museum

Et fritt og selvstendig land

Kong Haakon 7. i uniform. Foto
Wilse, Anders Beer/Folkemuseet Kong Haakon 7.

Etter at det hadde oppstått politisk uenighet med kongen i Sverige, erklærte Stortinget 7. juni 1905 at den svenske kongen ikke lenger var Norges konge, og at unionen med Sverige var oppløst. Reaksjonene i Sverige var voldsomme, og det brøt nesten ut krig mellom Norge og Sverige. Gjennom to folkeavstemninger samme år ble det bestemt at unionen med Sverige var oppløst, og at den nye staten Norge skulle være et monarki.
Den svenske kongen aksepterte resultatet av disse folkeavstemningene. Den danske prins Carl ble valgt som ny konge i Norge. Han tok det norske kongenavnet Haakon. Kong Haakon 7. var konge i Norge fra 1905 til han døde i 1957.

Snakk sammen

  • Hvorfor feirer vi 17. mai i Norge?
  • Nasjonaldagen feires ulikt i forskjellige land. Hvordan feirer man nasjonaldagen i land du kjenner til? Hva er likt eller ulikt med den norske måten å feire dagen på?
  • På 1800-tallet ble nasjonalfølelsen sterkere blant mange nordmenn. Hva er nasjonalfølelse, og hvordan skapes den?
  • Hva kan være negativt med sterk nasjonalfølelse, og hva kan være positivt med det?
  • Tror du at tiden med union mellom Norge og Sverige har noen betydning for forholdet mellom de to landene i dag?
  • Nå har du lært en del om norsk historie fra perioden 1814 til 1905. Tror du at noe av det du har lært, har vært spesielt viktig for utviklingen av det moderne Norge?
Norsk flagg og svensk flagg. Foto.
GettyImages

Velg riktig svar

Når fikk Norge sin egen grunnlov?

Velg riktig svar

Når var Norge i union med Sverige?

Velg riktig svar

Hvordan skapte Ivar Aasen nynorsk?

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Den danske kongen ga Norge til Sverige da Frankrike tapte Napoleonskrigene.
Mange nordmenn ble glade da de kom inn i union med Sverige, for de følte seg ikke klare til å bli en selvstendig nasjon.
Den norske grunnloven ble skrevet av 112 menn på Eidsvoll i 1814.
Stortinget ble grunnlagt fem år etter grunnloven ble skrevet.
Kongen av Sverige og Norge i union het Karl Johan.

Velg riktig eller galt

Les påstandene. Hva er riktig? Hva er galt?

Hovedgata i Oslo har navn etter kongen av unionen med Sverige og Norge.
I nasjonalromantikken pekte man på nasjonale særtrekk i kunsten.
Arbeiderfamilier på 1800-tallet hadde gode arbeidsvilkår og boligforhold.
Den første norske kongen etter unionsoppløsningen var dansk og het Carl.
Danske prins Carl tok navnet Harald 7. da han ble konge i Norge.

Klikk i bildet

Klikk på riktig periode i tidslinja. Når var Haakon 7. konge i Norge?

choice-image