Social arenas

Lærerinnhold

Tips til undervisningen

Snakk sammen

Dette handler igjen om tilhørighet til lokalsamfunnet, knytting av kontakter, nettverksbygging, osv. Det kan også handle om utenforskap. Snakk gjerne om konsekvensene for et barn dersom alle kameratene er med på en fritidsaktivitet, mens en selv ikke får være med fordi foreldrene ikke ser viktigheten av det. Det er selvsagt noe helt annet om barnet selv ikke ønsker å være med på aktiviteten.

Læreren bør på forhånd ha skaffet seg en viss oversikt over tilbud og muligheter både for barn og voksne der deltakerne bor. Hva finnes av frivillige organisasjoner, idrettsforeninger osv.

Når det gjelder ulikheter i uskrevne regler, er læreren ofte den beste kilde til å finne eksempler på dette. Lærere som kjenner både deltakernes kultur og bakgrunn og den norske kulturen, vil kunne finne mange eksempler fra dagliglivet.
Eksempler: ta av skoene når man går inn i et hus, spise opp all maten på tallerkenen eller ikke, høflighetsfraser når man møtes, å komme presis til avtaler eller ikke, hilse på fremmede, samtaletemaer, sittemønster på tog og buss og lignende.

Tips til undervisninga

Snakk saman

Dette handlar igjen om å høyre til i lokalsamfunnet, knyte kontaktar, byggje nettverk, osv. Det kan òg handle om utanforskap. Snakk gjerne om kva konsekvensar det kan ha for eit barn om alle kameratane er med på ein aktivitet på fritida, medan ein sjølv ikkje får vere med fordi foreldra ikkje tykkjer det er så viktig. Det er sjølvsagt noko heilt anna om barnet sjølv ikkje har lyst til å vere med på aktiviteten.

Læraren bør på førehand ha skaffa seg ei viss oversikt over tilbod og moglegheiter både for barn og vaksne i området der deltakarane bur – kva som finst av frivillige organisasjonar, idrettsforeiningar osv.

Når det gjeld ulikskapar i uskrivne reglar, er læraren ofte den beste kjelda til døme. Lærarar som kjenner både deltakarane sin kultur og bakgrunn og den norske kulturen, kan finne mange døme frå dagleglivet.
Døme: Om ein tek av seg skoa eller ikkje når ein går inn i eit hus, et opp all maten på tallerken eller ikkje, kva høviske fraser som blir utveksla når ein møtest, å kome presis til avtalar eller ikkje, helse på framande, samtaletema, sitjemønster på tog og buss og liknande.

Læreplan

Grunnleggende ferdigheter

Digitale ferdigheter
Muntlige ferdigheter

Tverrfaglige tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven

bruke kunnskap om omgangsformer i det norske samfunnet og om hvordan man kan delta aktivt på sosiale, frivillige og politiske arenaer

Kjerneelement

Individ og fellesskap

Læringsaktivitet

Muntlig aktivitet

Social arenas

Fem voksne mennesker sitter på café. De har hver sin bok åpen foran seg. De smiler og ler, og snakker om boka de har lest. De har bokklubb.
GettyImages

Social arenas are places where people meet to spend time together. People often have different social arenas in their lives. The family, both the immediate family and relatives, can be social arenas. Schools and workplaces are important social arenas for many people. Many people meet their friends in their spare time. They may meet up at a café etc. or at each other’s homes. Many adults take different courses or further education in their spare time. Some people sing in a choir or play an instrument, and others are involved in various organisations. These are also social arenas.

Organised leisure activities

En mann og tre jenter står med hver sin fotball på en fotballbane. Mannen gir instruksjoner. Han er faren til en av jentene og treneren til jentelaget. Foto
GettyImages

Many children take part in various organised leisure activities. They may be in a sports club or play in a brass band. Some go to the Scouts or the Guides, while others maybe go to a photography group. The parents are involved in many of these activities. Maybe someone’s mum trains the handball team? Maybe the parents take turns at driving children to and picking them up from various activities? This can be a great way for people who have recently arrived in Norway or have moved to a new area to get to know people.

Voluntary work

Voluntary work is work where you are not employed in the ordinary manner. The work is unpaid. Voluntary work is work for short periods – nobody works full-time as a volunteer! Voluntary work is often linked to organisations of public utility. Example include the Red Cross, sports clubs, cultural events etc.

Many people take part in voluntary organisations in the Scandinavian countries. They provides an opportunity to learn new things and make new friends. Many of these organisations also help people to learn about democracy. The participants gain experience of the rules of democracy such as taking part in meetings, elections and voting. Many voluntary organisations also influence political processes, both in the local community and at the national level.

Engaging in one or more voluntary organisations enables you to get to know people where you live and gives you a sense of belonging to your local community. You will gain a bigger network, which can make a difference in relation to work, education and day-to-day life.

En kvinne er i skogen. Hun har med seg en stor plastpose som hun kaster søppel i. Hun bøyer sge ned for å plukke opp en flaske hun kan kaste. Hun jobber frivillig med å plukke søppel. Foto
GettyImages

Being together

There are many written and unwritten rules in all societies. There are also many rules that everyone knows, but that have not been written down. These rules differ from culture to culture. One example is how we greet each other. In Norway, it is common for both men and women to shake hands. It is also common to shake hands when we say goodbye to each other. Friends often greet each other by saying ‘hi’, hugging each other or patting each other’s shoulder. A common initial greeting is: ‘Hi, how are you?’ The common response is: ‘Thanks, fine. You?’

Farget mann og hvit kvinne snakker sammen. Foto
GettyImages

Immigrant: Would you like to visit me some day?
Norwegian: Yes, that would be nice.

One month later:
Immigrant: Why haven’t you visited me?
Norwegian: But you haven’t invited me.

What happened? In Norway, an invitation must be for a special day and time. Norwegians rarely visit friends without arranging the visit in advance.

Talk together

  • Is it important that parents take steps to enable children to take part in organised leisure activities? Why or why not?
  • Do you know whether there any voluntary organisations where you live?
  • Discuss the statement ‘Without volunteers, Norway would grind to a halt’.
  • What are the positives of volunteering?
  • Find examples of unwritten rules you knew before you came to Norway.
  • Find examples of unwritten rules in Norway.
  • There are great differences in how different cultures regard guests, people spending the night, what is required of the person hosting the visit, how long a visit can last etc. Discuss these differences.
GettyImages
GettyImages

Select the right answer

What are social arenas?

Select the right answer

What is voluntary work?

Select the right answer

What is the normal way to greet someone you are meeting for the first time in Norway?

Select the right answer

What is the advantage of working as a volunteer?

Select right or wrong

Read the statements. What is right? What is wrong?

Many children take part in organised leisure activities.
20 per cent of Norway’s population do voluntary work full-time.
Few people in Scandinavia do voluntary work.
An unwritten rule is a rule that everyone knows, but that has not been written down.
Norwegians often visit friends without arranging the visit in advance.